کمالوندی: اورانیوم با غنای 4.5 درصد برای تامین نیاز سوخت نیروگاهی ایران است
(last modified 1398-05-22T11:24:28+00:00 )
اسد 22, 1398 15:54 Asia/Kabul
  •  کمالوندی: اورانیوم با غنای 4.5 درصد برای تامین نیاز سوخت نیروگاهی ایران است

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران از تولید اورانیوم با غنای 4.5 (چهار و نیم) درصد خبر داد و گفت: تولید اورانیوم بالاتر از 3/67 درصد (غنای مورد نظر در برجام) به منظور تامین نیاز سوخت نیروگاهی ایران است.

به گزارش ایرنا، «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران روز سه شنبه در مراسم آغاز به کار عملیات ساخت مرکز جداسازی ایزوتوپ‌های پایدار در فردو درخصوص آخرین وضعیت اورانیوم غنی شده گفت: جمهوری اسلامی ایران اکنون از مرز 300 کیلوگرم اورانیوم گذشته است و در حال حاضر میزان اورانیوم غنی شده ایران 360 تا 370 کیلوگرم است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران همچنین با تاکید بر اینکه تهران هیچ گونه تعهدی ندارد که صادرات آب سنگین خود را کمتر از 130 تُن نگه دارد، افزود: مقادیر صادراتی ایران بزرگ نیست اما تنوع بازار وجود دارد و کشورهای اروپایی و غیر اروپایی خریدار محصولات ایران هستند. 

کمالوندی با بیان اینکه ایران علاوه بر آب سنگین، اکسیژن 18 نیز صادر می‌کند، تاکید کرد: اکنون جمهوری اسلامی ایران صادرکننده کالا‌هایی با فناوری بسیار بالاست. 

ایران 8 مه 2019 پس از اثبات ناکارآمدی راهکارهای پیشنهادی اروپا برای جبران تبعات اقتصادی خروج آمریکا از برجام، اعلام کرد، بخشی از تعهدات برجامی خود را بر اساس بندهای 26 و 36 این توافق معلق می‌کند.

ایران 60 روز به طرف‌های باقی‌مانده در برجام فرصت داد تا تعهدات خود به ویژه در حوزه های بانکی و نفتی را اجرا کنند.

جمهوری اسلامی ایران هفتم ژوئیه پس از پایان مهلت 60 روزه خود به اروپایی ها برای اجرای تعهدات برجامی‌شان،  فرایند عبور از سطح غنی سازی 3.67 درصد را آغاز کرد.

ایران همچنین به اروپایی‌ها هشدار داد اگر تعهدات خود را اجرا نکنند، تهران گام سوم را محکم‌تر بر می دارد.

کلیدواژه