اسد 26, 1398 08:42 Asia/Kabul
  • آمریکا حکم توقیف نفتکش ایرانی

دادگاه منطقه کلمبیا آمریکا، جمعه شب (به وقت محلی) حکم توقیف نفتکش ایرانی "گریس1" را که در آب‌های جبل طارق متوقف است ، صادر کرد.

خبرگزاری فرانسه اعلام کرد، دادگاه منطقه کلمبیا آمریکا حکم توقیف نفتکش "گریس 1"  را به دلیل آنچه استفاده غیرقانونی از سیستم مالی آمریکا برای حمایت و تامین مالی فروش فرآورده‌های نفتی به سوریه عنوان کرده صادر کرده است.

نفتکش ایرانی "گریس 1" که حدود 40 روز پیش به بهانه بی‌اساس «نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه» توسط نیروی دریایی انگلیس در تنگه جبل‌الطارق توقیف شده بود روز پنجشنبه با حکم دادگاه عالی این منطقه رفع توقیف شد.

دادگاه عالی جبل‌الطارق با بی‌اعتنایی به فشارها و درخواست رسمی آمریکا برای تمدید توقیف نفتکش "گریس 1" حکم آزادی آن را صادر کرد.

در حالی که انگلیس مدعی شده بود توقیف این کشتی با هدف ممانعت از نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه انجام گرفته، اما دولت اسپانیا که بر سر حاکمیت بر آب‌های اطراف "جبل‌الطارق" با لندن اختلاف دارد، در بیانیه ای تأکید کرد، انگلیس این اقدام را به درخواست آمریکا انجام داده است.

حکم رفع توقیف ابرنفتکش "گریس 1" حامل بیش از دو میلیون بشکه نفت ایران در محافل سیاسی و رسانه ای به عنوان شکستی بزرگ برای آمریکا و انگلیس توصیف شده است.

این نفتکش به دلیل تغییر خدمه خود هنوز در آب های جبل الطارق حضور دارد.

"جلیل اسلامی" معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی روز جمعه از تغییر نام نفتکش "گریس 1" به "آدریان دریا" خبر داد و مقصد بعدی این کشتی را مدیترانه اعلام کرد.

واشنگتن بعد از خروج غیرقانونی از برجام ( 8 می 2018) در راستای سیاستی موسوم به «فشار حداکثری» در تلاش است صادرات نفت ایران را به صفر برساند اما تاکنون موفق نبوده است.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای اصلی جبهه مقاومت،  نقشی اساسی در مقابله با توطئه ها و اقدامات محور آمریکایی - صهیونیستی در منطقه دارد.

کلیدواژه