اسد 30, 1398 10:04 Asia/Kabul
  • تخت روانچی: حضور نیروهای خارجی در خلیج فارس بی ثبات کننده است

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد سه شنبه شب حفظ امنیت خلیج فارس را وظیفه کشورهای ساحلی آن دانست و گفت: حضور و دخالت نیروهای خارجی در این آبراه راهبردی، بی‌ثبات کننده و ناپذیرفتنی است.

به گزارش ایرنا، "مجید تخت روانچی" در نشست شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی چالش‌های صلح و امنیت در خاورمیانه، تاکید کرد، هر تلاشی برای ایجاد ائتلاف‌های تصنعی برای امنیت ناوبری در منطقه خلیج فارس با شکست روبرو خواهد شد.

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در این نشست، اصلی‌ترین و طولانی‌ترین منازعه منطقه خاورمیانه را مسأله فلسطین دانست و تصریح کرد، تا زمانی که این بحران حل نشود، صلح و امنیت در این منطقه برقرار نخواهد شد.

"تخت روانچی" با بیان اینکه مسأله فلسطین به دلیل اشغال غیرقانونی آن از سوی رژیم جعلی صهیونیستی به وجود آمده است خاطرنشان کرد این بحران تنها از طریق پایانِ اشغال حل خواهد شد.

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل به طرح آمریکایی "معامله قرن" نیز  اشاره کرد و گفت: این طرح به دلیل آنکه در آن مساله اشغال غیرقانونی فلسطین نادیده گرفته شده محکوم به شکست است.

"تخت روانچی" در ادامه به دخالت های آمریکا در منطقه اشاره کرد و اظهار داشت، نشانه‌های این دخالت ها را به راحتی می‌توان در ایران، افغانستان، عراق، سوریه و یمن ردیابی کرد.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل سپس فهرستی از  جنایات و مداخلات آمریکا در امور داخلی ایران از جمله کودتا علیه نخست وزیر وقت ایران در 28 مرداد 1332 هجری‌شمسی (1953) و سرنگون کردن یک فروند هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران با 290 مسافر از جمله 66 کودک بر فراز آب‌های خلیج‌فارس در  ژوئیه 1988 را ارائه کرد  و گفت: آمریکا عامل اصلی مشکلات خاورمیانه است.

"تخت روانچی" به تحریم ها و فشارهای آمریکا علیه ایران نیز اشاره و تاکید کرد، کارزار فشار آمریکا، محکوم به شکست است.

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل خطاب به مقامات آمریکایی تصریح کرد، ایران هزاران سال در منطقه بوده و هزارن سال دیگر نیز  باقی خواهد ماند.

 

کلیدواژه