اسد 30, 1398 15:42 Asia/Kabul
  • ظریف: اروپایی‌ها همچنان به تعهدات برجامی خود عمل نکرده اند

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به پایبندی ایران به تعهدات برجامی خود گفت: اروپایی‌ها از زمان خروج آمریکا از این توافق هنوز به تعهداتشان عمل نکرده اند.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه در موسسه بین المللی تحقیقات صلح استکهلم «سیپری» (SIPRI) با اشاره به مکانیزم های طراحی شده در برجام در خصوص تعهدات طرفین و عدم اجرای آنها از سوی هر یک از اعضا افزود: آمریکا نمی تواند از این توافق به عنوان وسیله ای به نفع خودش استفاده کند.

ظریف با اشاره به گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران گفت: این گام قطعا محکم تر از گام های قبلی خواهد بود. 

وی با اشاره به رفتار غیر قابل پیش‌بینی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا گفت: وقتی شما کارهای غیر قابل پیش بینی انجام می دهید، طرفین نیز اقدامات غیر قابل پیش بینی می کنند که در نهایت منجر به هرج و مرج خواهد شد.

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به حضور ائتلاف نظامی امریکا و اروپا در خلیج فارس تاکید کرد: آنها تا زمانی که کشتی ایران را در جبل الطارق توقیف کنند و علیه مردم ایران جنگ اقتصادی به راه بیاندازند، قادر به برقراری امنیت در خلیج فارس نیستند. 

ظریف در ادامه گفت: ایران هزار و 500 کیلومتر مرز آبی در خلیج فارس و دریای عمان دارد و هیچ ناوگان و ارتشی نمی تواند امنیت را در این منطقه برقرار کند.

وی در ادامه با اشاره به افزایش خرید تسلیحات نظامی توسط  عربستان و برخی کشورهای منطقه، افزود: امنیت منطقه خریدنی نیست.

 

کلیدواژه