سنبله 10, 1398 17:43 Asia/Kabul
  • ظریف: چهار روز دیگر، زمان اعلام گام سوم ایران در برجام

وزیر امور خارجه ایران گفت: اجرای گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران در مراحل پایانی تصمیم گیری قرار دارد. 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران، امروز یکشنبه پس از پایان نشست کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران افزود: اگر اروپایی ها تا پنج شنبه (5 سپتامبر) اقدامات لازم را درخصوص برجام انجام ندهند، ایران اجرای گام سوم را به آنها اعلام خواهد کرد.

ظریف تاکید کرد: براساس تصمیمی که در هشتم می/18ثور1398 ابلاغ شده است، ایران در نامه ای به اروپایی ها گام سوم کاهش تعهدات برجامی خود را به آنها اعلام کرد.

وزیر امور خارجه ایران درباره دیدار اخیرش با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه و گفتگوی روسای جمهور ایران و فرانسه افزود: جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه میز مذاکره را ترک نکرده است و همیشه اعلام کرده که برای اجرای برجام آمادگی دارد و اگر اروپاییها به تعهدات خود عمل کنند، ایران نیز اجرای تعهدات خود را از سر می گیرد.

ظریف درخصوص وضعیت سازو کار مالی ایران و اروپا "اینستکس" INSTEX  هم گفت: اینستکس مقدمه‌ای برای اجرای تعهدات اروپا است و اروپایی‌ها و سایر اعضای برجام ۱۱ تعهد داده‌اند که البته ایران به هیچ وجه چین و روسیه را در کنار اروپا قرار نداده است . 

ظریف تصریح کرد، چین و روسیه همواره به روابط خود با ایران ادامه داده اند اما اروپایی‌ها تقریبا روابط تجاری خود را با ایران قطع کردند و ضرورت دارد که آن ‌ها اقدامات لازم را انجام دهند.

کلیدواژه