سنبله 12, 1398 08:28 Asia/Kabul
  • مذاکرات ایران و فرانسه به ریاست

مذاکرات هیات های کارشناسی ایران و فرانسه با هدف بررسی راه های تقویت "برنامه جامع اقدام مشترک" (برجام) روز دوشنبه در پاریس برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از پاریس، در مذاکرات فشرده صبح و عصر دوشنبه هیات های کارشناسی ایران و فرانسه در پاریس، جزییات سناریوهای محتمل برای پیشبرد ابتکار مطرح شده بین روسای جمهور ایران و فرانسه درباره تقویت "برجام" مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
نحوه تامین مطالبات و منافع ایران در برجام محور اصلی مذاکرات روز دوشنبه کارشناسان ایران و فرانسه در پاریس بود.
در پایان این مذاکرات مقرر شد، طرفین ضمن تداوم کار فشرده بر روی این سناریوها، رایزنی های خود با سایر طرف های ذیربط را نیز افزایش و به گفتگو های مستمر با یکدیگر در سطوح مختلف ادامه دهند.

سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران ریاست هیات ایرانی را در مذاکرات امروز کارشناسان ارشد ایران و فرانسه در پاریس برعهده داشت.

ایران 18 ثور 1398 یک سال پس از خروج آمریکا از برجام و بازگرداندن تحریم‌های این کشور و نیز در پی اثبات ناکارآمدی راهکارهای اروپا برای جبران تبعات اقتصادی خروج آمریکا از برجام، بخشی از تعهدات خود را با استناد به بندهای 26 و 36 این توافقنامه تعلیق کرد.

ایران در این تصمیم، با اطلاع آژانس بین المللی و پس از مهلت 60 روزه به طرف‌ های باقی‌مانده در برجام، در دو مرحله سطح و میزان غنی سازی اورانیوم را افزایش داده است.ایران اعلام کرده است در صورت ادامه بی تحرکی برجامی اروپایی ها، از 6 سپتامبر گام سوم کاهش تعهدات هسته ای خود را برمی دارد.

با این حال، کشورهای اروپایی به رغم تلاش های دیپلماتیک اما بدون آن که اقدام عملی قابل قبولی انجام دهند، از ایران می خواهند همچنان به تعهدات خود در برجام پایبند باشد.

کلیدواژه