واکنش ظریف به پیشنهاد رشوه آمریکا به ناخدای کشتی ایرانی
(last modified 1398-06-14T08:32:12+00:00 )
سنبله 14, 1398 13:02 Asia/Kabul
  • واکنش ظریف به پیشنهاد رشوه آمریکا به ناخدای کشتی ایرانی
    واکنش ظریف به پیشنهاد رشوه آمریکا به ناخدای کشتی ایرانی

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: دولت آمریکا که در دزدی دریایی شکست خورده، به باج‌خواهی پناه آورده است.

"محمدجواد ظریف" چهارشنبه‌شب در توئیتر با اشاره به پیشنهاد رشوه آمریکا به ناخدای نفتکش ایرانی برای توقیف آن نوشت: ترامپ می‌گوید نفت ایران را برای آمریکا بیاورید و چند میلیون دلار بگیرید، درغیر این صورت تحریم می‌شوید.

وزیر خارجه ایران تصریح کرد: این رفتار شبیه به دعوتنامه‌ای است که چند هفته پیش، وی از کاخ سفید دریافت کرد، گویا چنینی رفتاری در حال تبدیل شدن به یک رویه است.

روزنامه فایننشال‌تایمز نوشت، "برایان هوک"، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به "آخیلش کومار" ناخدای هندی نفتکش "آدریان دریا" پیشنهاد پول در عوض توقیف نفتکش ایرانی ارائه کرده است.

این روزنامه انگلیسی می‌نویسد، دولت "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور آمریکا چند میلیون دلار برای توقیف کشتی ایرانی به ناخدای هندی آن پیشنهاد کرده است.

پس از آنکه ناخدای کشتی ایرانی از همکاری با دولت آمریکا خودداری کرد، بریان هوک با ارسال ایمیلی به کومار گفت،  خزانه‌داری آمریکا او را تحریم کرده است. 

نفتکش ایرانی چهارم ژوئیه 2019 در منطقه جبل الطارق به دستور آمریکا و همکاری انگلیس توقیف شد و پس از 40 روز توقیف با رای دادگاه عالی منطقه جبل‌الطارق آزاد شد. 

آزادی این کشتی درپی مخالفت ایران با شرط‌هایی که دولت انگلیس برای آزادی آن اعلام کرده بود، بار دیگر نشان داد، جمهوری اسلامی ایران در عرصه دیپلماسی و میدانی پیروز شده است.

کلیدواژه