صالحی: ایران در جاده یک طرفه برجام، تصمیمات مناسب را اتخاذ می‌کند
(last modified 1398-06-17T09:53:37+00:00 )
سنبله 17, 1398 14:23 Asia/Kabul
  • صالحی: ایران در جاده یک طرفه برجام، تصمیمات مناسب را اتخاذ می‌کند

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در دیدار سرپرست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: ایران در جاده یک طرفه برجام، تصمیمات مقتضی را در زمان مناسب اتخاذ می‌کند همچنان که در سه گام این کار را انجام داده است.

«علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز یکشنبه پس از دیدار «کرنل فروتا» Cornel Feruta سرپرست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران در کنفرانس خبری مشترک، با بیان اینکه قرار بود برجام جاده ای دو طرفه باشد و حال که این جاده یک طرفه شده است، تصریح کرد: اتحادیه اروپا قرار بود جایگزین جای خالی آمریکا در برجام باشد و آن خلاء را پُر کند.

صالحی افزود:‌ حتی بدتر از آن، سخنگوی اتحادیه اروپا گفته است که این اتحادیه تا زمانی به برجام متعهد خواهد بود که ایران متعهد باشد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به حُسن نیت ایران در مذاکرات برجام تصریح کرد: متأسفانه طرف مقابل نتوانست خودش را ملزم به تعهدات بداند و از برجام خارج شد.

صالحی با ابراز تاسف از ناتوانی اتحادیه اروپا در عمل به وعده‌هایش در برجام، ابراز امیدواری کرد: همکاری‌های ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه داشته باشد.

«کرنل فروتا» نیز با تاکید بر اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی مشتاقانه تمایل به تداوم همکاری‌ها با ایران دارد، افزود: این سازمان آماده است، بصورت حرفه‌ای و بی طرف به کار خود ادامه دهد.

آمریکا مه 2018 به‌طور یکجانبه از توافق هسته‌ای ایران با کشورهای 1+5 که در سال 2015 به امضا رسید، خارج شد.

در مقابل جمهوری اسلامی ایران بعد از یک سال صبر راهبردی و برآورده نشدن انتظاراتش، تاکنون سه گام کاهش تعهدات شامل بالا بردن درصد غنی‌سازی اورانیوم از 3.67 درصد و افزایش ذخیره اورانیوم غنی شده و توقف تمامی تعهداتش در حوزه تحقیق و توسعه در برجام را اجرایی کرده است.

کلیدواژه