سنبله 18, 1398 16:06 Asia/Kabul
  •  غریب آبادی: گزارش آژانس، حاکی از نصب سانتریفیوژهای جدید در نطنز است

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین گفت: گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی حاکی از نصب سانتریفیوژهای جدید در مرکز تاسیسات هسته ای نطنز است.

«کاظم غریب آبادی» سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین افزود: مدیرکل موقت آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در گزارشی به اعضای آژانس اعلام کرد که ایران شنبه هفتم سپتامبر به آژانس اطلاع داده است، سانتریفیوژهای پیشرفته اضافی را در کارخانه غنی‌سازی سوخت نطنز نصب و آن ها را با اورانیوم طبیعی تست می کند.
غریب آبادی تصریح کرد: همزمان با سفر روز گذشته «کورنل فروتا» Cornel Feruta، سرپرست موقت آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران، آژانس راستی آزمایی کرد سانتریفیوژ  جدید ایران نصب و یا در حال نصب هستند.
به دنبال عهدشکنی آمریکا در خروج از برجام و بدعهدی اروپایی ها در عمل به تعهدات خود، جمهوری اسلامی ایران از روز جمعه  گام سوم کاهش تعهدات هسته ای خود را ذیل توافق برجام و با استناد به بندهای 26 و 35 این توافقنامه آغاز کرد.
این گام شامل چهار اقدام در زمینه تحقیق و توسعه فناوری هسته ای و به کارگیری نسل جدید سانتریفیوژها است که با اطلاع آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام می شود. 
«کورنل فروتا» سرپرست موقت آژانس بین المللی انرژی اتمی روز یکشنبه با حضور در سازمان انرژی اتمی ایران در تهران با «علی‌اکبر صالحی» رئیس این سازمان دیدار و گفت و گو کرد.

کلیدواژه