دستیار پوتین: روسیه و ایران در حال راه‌اندازی سامانه جایگزین "سوئیفت" هستند
(last modified Sat, 14 Sep 2019 04:44:45 GMT )
سنبله 23, 1398 09:14 Asia/Kabul
  • دستیار پوتین: روسیه و ایران در حال راه‌اندازی سامانه جایگزین

دستیار رئیس جمهور روسیه در امور سیاست خارجی روز جمعه اعلام کرد، کشورش و ایران در حال انجام اقدامات لازم در راستای راه‌اندازی یک سامانه پیام‌رسان بین بانکی به‌عنوان جایگزین "سوئیفت" SWIFT (جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی) هستند.

به گزارش خبرگزای تسنیم، "یوری اوشاکوف"، Yuri Ushakov تصریح کرد این اقدام مشترک روسیه و ایران  در راستای حفظ روابط تجاری و اقتصادی دو کشور در برابر تحریم‌های کشورهای ثالث صورت می گیرد.

سوئیفت یک سیستم پیام‌رسان مالی است که بانکها و دیگر نهادهای مالی را در سراسر جهان به هم وصل می‌کند تا تبادل اطلاعات درباره تراکنش‌های مالی بین آن‌ها به شیوه‌ای امن انجام شود. 

"سوئیفت" دوشنبه 5 نوامبر 2018 همزمان با اعمال دور جدید تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران تحت فشار واشنگتن دسترسی برخی از بانک‌های ایرانی به این سامانه بانکی بین المللی را تعلیق کرد.

پس از این اقدام سوئیفت مقامات ایران و روسیه به این نتیجه رسیده‌اند که نمی‌توانند روی این سامانه پیام‌رسان برای تسویه مبادلات خود حساب کنند و باید به دنبال راه‌اندازی جایگزینی برای آن باشند.

مقر "سوئیفت"  در بلژیک قرار دارد اما اعضای هیئت مدیره آن را مدیران بانک‌های آمریکایی تشکیل می‌دهند.

"دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا، سه شنبه 8 می 2018 به طور یکجانبه با نقض تعهدات واشنگتن ذیل برجام کشورش را از این توافق بین المللی خارج و بازگشت تحریم‌های هسته‌ای را اعلام کرد.

این اقدام ترامپ با محکومیت گسترده داخلی و بین المللی مواجه شده است.

کلیدواژه