روحانی: حضور آمریکا در سوریه نامشروع و ناقض حاکمیت ملی این کشور است
(last modified 1398-06-26T03:39:02+00:00 )
سنبله 26, 1398 08:09 Asia/Kabul
  • روحانی: حضور آمریکا در سوریه نامشروع و ناقض حاکمیت ملی این کشور است

رئیس جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه در پنجمین دور اجلاس سه جانبه سران ایران، روسیه و ترکیه درباره سوریه در آنکارا با تاکید بر اینکه احترام به حاکمیت ملی، استقلال و عدم دخالت در امور داخلی سوریه باید به طور جدی رعایت شود تصریح کرد، حضور نامشروع نظامیان آمریکایی در سوریه تمامیت ارضی و حاکمیت ملی این کشور را به خطر انداخته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، "حسن روحانی" در این نشست اظهار داشت، تنها سوری ها می توانند درباره آینده خود تصمیم بگیرند و دیگران نباید اجازه یابند تا در امور داخلی آنها دخالت کنند.

رئیس جمهوری اسلامی ایران به روند آستانه اشاره کرد و گفت:  فرایند آستانه برخلاف سایر روندهای مرتبط با بحران سوریه به دنبال ایجاد اختلاف بین طرف‌های سوری نبوده و نخواهد بود.

"حسن روحانی" افزود، رویکرد اصولی کشورهای ضامن روند آستانه همواره بر حل و فصل اختلافات از طریق تعامل سازنده و تلاش برای یافتن راه‌ حل مسالمت‌آمیز برای بحران سوریه تمرکز داشته است.

رئیس جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد، افزایش همکاری های ایران، روسیه و ترکیه، می‌تواند ضامنی برای حل و فصل بحران سوریه و سایر بحران‌های منطقه باشد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران به حضور تروریست ها در سوریه نیز اشاره کرد و گفت: مبارزه با تروریسم به ویژه داعش و القاعده و گروه‌های وابسته بایستی تا محو کامل آنها در سوریه ادامه یابد.

حسن روحانی همچنین با اشاره به تجاوزات رژیم صهیونیستی به کشورهای منطقه تاکید کرد جامعه بین‌الملل باید با اقدامات خودسرانه رژیم صهیونیستی که صلح و امنیت جهانی را به مخاطره انداخته مقابله کند.

مذاکرات آستانه از ژانویه 2017 با ابتکار جمهوری اسلامی ایران و همکاری روسیه و ترکیه، با هدف برقراری صلح در سوریه آغاز شده است.

بحران در سوریه از سال 2011 با تهاجم گسترده گروه‎های تروریستی مورد حمایت عربستان، آمریکا و متحدانشان برای تغییر معادلات منطقه به نفع رژیم صهیونیستی آغاز شد.

 

کلیدواژه