ظریف: رویکرد مداخله جویانه و یکجانبه‌گرایی،ریشه عمده جنگ‌ها و منازعات بین المللی است
(last modified 1398-06-31T04:42:44+00:00 )
سنبله 31, 1398 09:12 Asia/Kabul
  •  ظریف: رویکرد مداخله جویانه و یکجانبه‌گرایی،ریشه عمده جنگ‌ها و منازعات بین المللی است

وزیر امورخارجه ایران، رویکرد مداخله‌جویانه، انحصار طلبانه و یکجانبه‌گرایانه را ریشه عمده جنگ‌ها،منازعات و چالش‌های جاری در جامعه بین‌المللی دانست.

«محمد جواد ظریف» وزیر امورخارجه ایران روز شنبه با صدور پیامی به مناسبت روز جهانی صلح با تاکید بر اینکه فرهنگ صلح و حاکمیت قانون در جامعه بین‌المللی نهادینه نشده است، افزود: هدف صلح فقط فقدان جنگ نیست، بلکه احساس عدالت، برابری و امنیت است.
ظریف با بیان اینکه صلح آرمان مشترک جهانی محسوب می‌شود،تصریح کرد: بسیاری از جنگ هایی که در طول تاریخ بشر رخ داده ناشی از زیاده‌خواهی و افکار توسعه طلبانه بوده است، هرچند بعضاً با ادعای تامین صلح و امنیت یا دفاع از منافع یکی از طرف‌های منازعه همراه بوده است.
وزیر امورخارجه ایران تاکید کرد: استفاده ابزاری برخی کشورها از سازوکارهای سازمان ملل متحد به ویژه شورای امنیت این سازمان، پایبند نبودن برخی قدرت‌ها و اعضای به مفاد منشور ملل متحد و اقدام نکردن برای اصلاحات ساختار سازمان ملل متحد از جمله دلایل وضعیت جنگ‌های خانمان‌سوز و منازعات حل نشده کنونی در سطح جهان است.
ظریف با اعلام اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره در راستای تحقق اهداف منشور ملل متحد تلاش کرده است،افزود: تایید پایبندی به تعهدات ناشی از برجام، نقش کلیدی و اساسی در مقابله با تروریسم به ویژه در مقابله با داعش در سوریه و عراق نمونه‌های از اقدامات جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با تهدیدها ضد صلح و امنیت است.
سازمان ملل متحد روز 21 سپتامبر را روز جهانی صلح اعلام کرده‌ است.

 

کلیدواژه