میزان 01, 1398 13:18 Asia/Kabul
  • موسوی: آمریکا از میزبانی سازمان ملل متحد سوء استفاده می کند

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به محدودیت های صدور روادید از سوی آمریکا برای هیئت دیپلماتیک ایران جهت حضور در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: آمریکا از میزبانی سازمان ملل سوء استفاده می کند.

«سیدعباس موسوی» روز دوشنبه در گفت وگو با خبرگزاری صدا و سیما افزود: بر اساس قرارداد مقر با سازمان ملل متحد آمریکایی ها موظف به تسهیل ورود هیئت های خارجی در مناسبت های مختلف به سازمان ملل هستند، اما آمریکایی ها مسائل سیاسی دو جانبه و کم ارزش سیاسی را در این موضوع دخالت می دهند که اقدامی غیر قانونی و خلاف موازین حقوقی و مقررات بین الملل است.

موسوی تصریح کرد: صدور روادید برای حضور هیئت ایرانی در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل نسبت به سال های قبل کاهش چشمگیری داشته و تنها برای یک سوم اعضا روادید صادر شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره هدف آمریکا از این اقدام اظهار کرد: هدف آنها این بود که نگذارند هیئت ایرانی به این سفر برود اما با توجه به اینکه از لحاظ قانونی دست آنها بسته بود، تلاش کردند حضور افراد موثر در سفر را محدود کنند.

موسوی خاطرنشان کرد: هیئت ایرانی بر اساس ماموریت خود و استفاده از این فرصت تصمیم گرفت در اجلاس سازمان ملل حاضر شود.

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران قرار بود دوشنبه (16 سپتامبر) به نیویورک سفر کند اما دولت آمریکا در اقدامی خصمانه، روادید هیأت ایرانی برای سفر به نیویورک را با تأخیر صادر کرد.

دولت آمریکا پیشتر نیز (ژوئیه گذشته) در جریان سفر وزیر امورخارجه ایران به نیویورک جهت شرکت در نشست عالی رتبه شورای اقتصادی-اجتماعی سازمان ملل، محدودیت های شدیدی علیه وی اعمال کرد.

کلیدواژه