میزان 02, 1398 09:23 Asia/Kabul
  •  رایزنی

"حسن روحانی" رئیس جمهوری اسلامی ایران و "امانوئل مکرون" رئیس جمهور فرانسه عصر دوشنبه (به وقت محلی) در حاشیه هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دیدار و گفت وگو کردند.

به گزارش پارس تودی، "روحانی" و "مکرون" در این دیدار بر عزم خود برای توسعه روابط و همکاری های دو کشور در عرصه های مختلف دو جانبه و بین المللی تاکید و درباره جزئیات تلاشهای فرانسه و سایر طرف های باقیمانده در برجام برای حفظ و اجرای تعهدات این توافق به عنوان توافقی چندجانبه و بین المللی، شرایط حساس منطقه و ابتکار جدید روحانی برای حفظ امنیت منطقه خلیج فارس موسوم به "ابتکار صلح هرمز" رایزنی کردند.

روحانی در این دیدار ضمن تاکید بر وظایف و مسئولیت سایر طرف های برجام و از جمله فرانسه برای حفظ این توافق مهم بین المللی بعد از خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از آن؛ بیانیه روز دوشنبه کشورهای فرانسه، بریتانیا و آلمان را اتهام زنی بی اساس به جمهوری اسلامی ایران عنوان و از آن انتقاد کرد.

"امانوئل مکرون" نیز در این دیدار ضمن استقبال از طرح رئیس جمهوری اسلامی ایران برای امنیت منطقه خلیج فارس، به تشریح تلاش های فرانسه برای کمک به اجرای برجام پرداخت و همکاری اروپا با سایر طرف های این توافق به ویژه روسیه و چین را ضروری دانست.

رئیس جمهور فرانسه در ادامه بر تعامل و گفت وگو با ایران به عنوان کشوری تاثیرگذار در منطقه و نیز تداوم روابط سازنده پاریس - تهران هم تاکید کرد.

 

کلیدواژه