میزان 02, 1398 10:11 Asia/Kabul
  • ظریف: هیچ توافق جدیدی بدون پایبندی به برجام وجود نخواهد داشت

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دوشنبه شب در واکنش به درخواست اروپایی‌ها برای گفت وگو و حصول توافق جدید با ایران تصریح کرد، هیچگونه توافق جدیدی بدون پایبندی به برجام وجود نخواهد داشت.

به گزارش ایرنا، "محمد جواد ظریف" در توییتر با بیان اینکه ناتوانی سه کشور اروپایی در اجرای تعهداتشان بدون اجازه آمریکا از مه 2018 آشکار شده است نوشت، راه حل این کمبود، اراده جامع برای ایجاد مسیر مستقل،‌ عدم تکرار طوطی وار ادعاهای پوچ آمریکا و عدم ناسازگاری با برجام است.

بریتانیا، فرانسه و آلمان دوشنبه شب در بیانیه ای مشترک خود را حامی برجام معرفی کردند و از ایران خواستند تا به اجرای کامل تعهدات برجامی‌اش بازگردد.

تروئیکای اروپایی در ادامه تاکید کردند، «زمان آن فرا رسیده که ایران مذاکرات بلندمدت درباره برنامه هسته‌ای و همچنین موضوعات امنیتی از جمله برنامه موشکی خود را بپذیرد.»

آلمان، بریتانیا و فرانسه بعد از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام (18 ثور 1397) وعده دادند با تضمین منافع اقتصادی ایران، این توافق را حفظ کنند اما پس از گذشت بیش از یک سال، این کشورها نه تنها به تعهدات برجامی خود عمل نکرده‌اند بلکه پا را فراتر نهاده و هم راستا با آمریکا خواستار گفت وگو و توافق جدید درباره برنامه دفاع موشکی ایران شده‌اند.

ایران 18 ثور 1398، یک سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای و پس از اثبات ناکارآمدی راهکارهای پیشنهادی اروپا برای جبران تبعات اقتصادی خروج آمریکا از برجام، اعلام کرد، بخشی از تعهدات برجامی خود را بر اساس بندهای 26 و 36 این توافق معلق می‌کند.

ایران تاکنون در 3 گام از تعهدات برجامی‌اش کاسته است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی چهارشنبه 26 ژوئن، هدف اصلی پیشنهاد آمریکا برای مذاکره را «خلع سلاح ملت و حذف عوامل اقتدار ایران» خواندند و خاطرنشان کردند: آمریکایی‌ها اکنون با وحشت از عوامل اقتدار ملت ایران، می‌ترسند جلو بیایند بنابراین می خواهند با مذاکره، این اسلحه و عامل اقتدار را از دست ایران بگیرند تا هر بلایی می خواهند سر ملت بیاورند.

 

کلیدواژه