میزان 05, 1398 11:32 Asia/Kabul
  • دهقانی: آمریکا صلح و امنیت بین المللی را تضعیف می کند

معاون حقوقی و امور بین الملل وزیر امورخارجه ایران،خروج آمریکا از برجام را سیاست غیرمسئولانه این کشور دانست که صلح و امنیت بین المللی را تضعیف می کند.

«غلامحسین دهقانی» معاون حقوقی و امور بین الملل وزیر امورخارجه ایران شامگاه پنج شنبه در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به مناسبت بزرگداشت روز بین المللی امحای کامل سلاح‌های هسته‌ای افزود:خلع سلاح هسته‌ای و ایجاد جهان عاری از این سلاح‌ها ضروری است که باید مدت‌ها قبل تحقق می یافت.
دهقانی با بیان اینکه دور جدید مسابقه تسلیحاتی هسته‌ای و مسابقه مدرن سازی سلاح‌های هسته‌ای نگران کننده است و بقای نوع بشر را تهدید می کند، گفت:  خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد موجب وخامت اوضاع بین المللی شده است.
دهقانی با اشاره به برنامه گسترده مدرن سازی زرادخانه‌های هسته‌ای آمریکا و توسعه سلاح‌های هسته‌ای کوچک با قابلیت استفاده پایین‌تر تصریح کرد:«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا به دنبال دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای بیشتری است "تا در نوک قله باشد."
معاون وزیرامورخارجه ایران با تاکید بر اینکه روند فاجعه بار و سیاست های غیر مسئولانه آمریکا باید متوقف شود، افزود: کشورهای دارنده سلاح‌های هسته‌ای باید به تعهدات حقوقی خود بر اساس معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای (NPT) عمل کنند.
معاون حقوقی و امور بین الملل وزیر امورخارجه ایران همچنین با اشاره به وضعیت خاورمیانه، فراگیر شدن پایبندی به معاهده NPT  در این منطقه را ضرورت فوری دانست و گفت:تنها دارنده سلاح‌های هسته‌ای که در این معاهده عضویت ندارد، یعنی رژیم صهیونیستی، صلح و ثبات منطقه و فراتر آن را به مخاطره انداخته است.

کلیدواژه