میزان 09, 1398 09:28 Asia/Kabul
  •  قدردانی نماینده سازمان ملل از تلاش های ایران در سوریه

نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه، در نشست شورای امنیت این سازمان از تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای برقراری صلح در سوریه قدردانی کرد.

به گزارش خبرگزاری سانا، "گیر پدرسون"  در نشست روز دوشنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد با موضوع اوضاع غرب آسیا، ضمن قدردانی از تلاش های ایران، روسیه و ترکیه برای صلح در سوریه تاکید کرد که بایستی به حاکمیت سوریه و وحدت اراضی این کشور احترام گذاشت.

پدرسون گفت بحران سوریه راه‌حل نظامی ندارد و این سوری‌ها هستند که قانون اساسی سوریه را تدوین می‌کنند.

نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه افزود: کمیته قانون اساسی سوریه طرحی را ارائه خواهد کرد که با اجرای آن زمینه برای حل سیاسی بحران این کشور فراهم می‌شود.

"آنتونیو گوترش"، دبیرکل سازمان ملل متحد روز شنبه گفت اولین نشست کمیته تدوین قانون اساسی سوریه یک ماه دیگر در شهر ژنو سوئیس برگزار می‌شود.

کمیته قانون اساسی سوریه۱۵۰ عضو دارد که در چارچوب روند سیاسی حل و فصل بحران سوریه قرار است قانون اساسی کنونی را اصلاح یا قانون اساسی تازه‌ای تدوین کنند.

این کمیته با مشارکت تمام طرف‌های سیاسی سوریه از جمله احزاب سیاسی معارض تشکیل شده است.

بر اساس نقشه راه موسوم به روند «آستانه» که با مشارکت تهران، مسکو و آنکارا تدوین شده، قرار است پس از تدوین قانون اساسی جدید، انتخابات تازه‌ای در سوریه برگزار شود.

روند آستانه از اواخر سال ۲۰۱۶ به ابتکار ایران، روسیه و ترکیه با برگزاری مذاکراتی در شهر آستانه (نورسلطان کنونی) پایتخت قزاقستان شکل گرفت.

این روند تاکنون به برقراری آتش‌بس در بخش‌های بزرگی از سوریه و حرکت به سوی حل سیاسی بحران منجر شده است.

 

کلیدواژه