ظریف: در صورت بدعهدی اروپایی‌ها، گام چهارم ایران در راه است
(last modified 1398-07-16T05:37:09+00:00 )
میزان 16, 1398 10:07 Asia/Kabul
  •  ظریف: در صورت بدعهدی اروپایی‌ها، گام چهارم ایران در راه است

وزیر امور خارجه ایران گفت: اگر طرف‌های مقابل در برجام به تعهداتشان عمل نکند، گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران در راه خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران عصر روز دوشنبه پس از حضور در نشست اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران در جمع خبرنگاران با اشاره به اجرای گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران، گفت: جمهوری اسلامی ایران بر اساس برنامه‌ریزی‌های خود تصمیم خواهد گرفت و اطلاع رسانی می‌کند.

ظریف با بیان اینکه همزمان با برداشته شدن گام‌های کاهش تعهدات، مذاکرات ادامه دارد، افزود: اگر اروپایی‌ها به تعهداتشان عمل کنند حتی امکان بازگشت به عقب نیز وجود خواهد داشت.

وزیر امور خارجه ایران درباره طرح چهار ماده‌ای فرانسه که در نیویورک مطرح شد، گفت: مبانی طرح فرانسوی‌ها مربوط به بازگشت آمریکا به برجام و در مقابل بازگشت ایران به تعهداتش در برجام و شروع گفتگو‌ها در حوزه مشخص است، اما درباره متن، الفاظ و کلماتی وجود دارد که نیاز به بررسی‌های بیشتر دارد، اما طرف آمریکایی، اراده لازم برای بازگشت به تعهدات برجامی را ندارد.

آمریکا 18 ثور 1397 به‌طور یکجانبه از توافق هسته‌ای ایران با کشورهای 1+5 که در سال 2015 به امضا رسید، خارج شد.

در مقابل جمهوری اسلامی ایران بعد از یک سال صبر راهبردی و برآورده نشدن انتظاراتش، تاکنون سه گام کاهش تعهدات شامل بالا بردن درصد غنی‌سازی اورانیوم از 3.67 درصد و افزایش ذخیره اورانیوم غنی شده و توقف تمامی تعهداتش در حوزه تحقیق و توسعه در برجام را اجرایی کرده است.

 

کلیدواژه