میزان 29, 1398 14:19 Asia/Kabul
  • ظریف: چندجانبه‌گرایی به یک ضرورت تبدیل شده است

وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه چند جانبه گرایی در جامعه بین المللی به یک ضرورت تبدیل شده است، گفت: یکجانبه گرایی محکوم به شکست است.

به گزارش ایرنا، «محمد جواد ظریف» وزیر امورخارجه ایران در همایش بین‌المللی "یک جانبه گرایی و حقوق بین الملل" در تهران افزود: دولت‌ها به این نتیجه رسیده‌اند نه می‌توانند مشکلات خود را به تنهایی حل کنند و نه می‌توانند به تنهایی مانع اقدامات هنجارشکنانه دیگران شوند، لذا به چند جانبه گرایی روی آورده اند.
ظریف با بیان اینکه در شرایط گذار کنونی، چندجانبه گرایی بیش از قبل  نیاز می شود، تصریح کرد: دولت ها نمی توانند یکجانبه برای جهان تصمیم بگیرند چون دولتها انحصار خود را بر تصمیم گیری های جهانی از دست داده اند.
وزیر امور خارجه ایران به عبارت "دنیای بدون غرب" نیز اشاره کرد و گفت: دنیای بدون غرب به معنای این واقعیت است که نه همه اتفاقات در غرب اتفاق می افتد و نه غرب می تواند همه تصمیمات برای تحولات جهانی را اتخاذ کند.
ظریف همچنین با اشاره به هزینه های نظامی آمریکا برای تامین امنیت خود افزود: دولت آمریکا بعد از حادثه 11 سپتامبر، میلیاردها دلار صرف هزینه های نظامی کرد، اما همچنان نتوانسته است، امنیت شهروندان خود را تامین کند.
وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: هیچ دولتی به تنهایی نمی‌تواند منافع خود را تامین کند و جلوی خطرها را بگیرید.


نخستین کنفرانس یکجانبه‌گرایی و حقوق بین‌الملل روز دوشنبه  با حضور تعدادی از کارشناسان ایرانی و خارجی در دانشگاه علامه طباطبایی تهران برگزار شد.

کلیدواژه