عقرب 03, 1398 17:23 Asia/Kabul
  • روحانی:جنگ افروزی های آمریکا آتش تروریسم را برافروخته است

رئیس جمهور ایران در سخنرانی خود در اجلاس سران کشورهای غیرمتعهد، سیاست های یکجانبه گرایانه امریکا را عامل اساسی بروز تروریسم در مناطق مختلف جهان دانست.

به گزارش رادیو دری ، حسن روحانی در هجدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها در روز جمعه در باکو ( پایتخت جمهوری آذربایجان ) گفت: جنگ افروزی های امریکا میلیاردها دلار هزینه برای دیگر کشورها به دنبال داشته و باعث ریشه گرفتن فتنه ها و تروریسم شده است.

رئیس جمهور ایران افزود : جنبش غیرمتعهدها به پشتوانه‌ جمعیت فراوان و قلمرو وسیع و با توجه به آراء خود در مجامع بین‌المللی، به راحتی می‌تواند قطب جدیدی از قدرت را در جهان ایجاد کند.

روحانی همچنین درباره ناآرامی های اخیر منطقه گفت:  تنها راه برون رفت از این بحرانها، احترام به حق ملّت‌ها درتعیین سرنوشت خویش، تعهد به عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر و ایجاد بستر مناسب برای تعامل و گفتگو است.

روحانی درخصوص تامین امنیت منطقه نیز گفت: ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، طرح «اقدام صلح هرمز» برای صلح و ثبات منطقه را ارائه کرد که هدف این طرح، ارتقای صلح، ثبات، پیشرفت و ایجاد تفاهم متقابل  و روابط صلح‌آمیز و دوستانه میان کشورهای حوزه خلیج فارس و تنگه هرمز است . 

روحانی افزود: جمهوری اسلامی ایران معتقد است ثبات و امنیت همسایگان ، ثبات و امنیت جهان است و دستیابی به امنیت و توسعه منطقه‌ای، فقط از طریق همکاری و مشارکت جمعی همسایگان امکان‌پذیر خواهد بود.

رئیس جمهور ایران برای شرکت و سخنرانی در هجدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها و دیدار با مقام های جمهوری آذربایجان و برخی کشور های حاضر در این اجلاس به باکو سفر کرده است.

کلیدواژه