موسوی: ایران تحولات عراق را با دقت دنبال می‌کند
(last modified 1398-08-05T07:27:58+00:00 )
عقرب 05, 1398 11:57 Asia/Kabul
  • موسوی: ایران تحولات عراق را با دقت دنبال می‌کند

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران با ابراز تاسف از وقایع اخیر عراق که منجر به کشته و زخمی شدن ده‌ها نفر و تخریب اموال عمومی شد، گفت: ایران تحولات عراق را با دقت و حساسیت دنبال می‌کند.

به گزارش شنبه شب ایرنا، سید "عباس موسوی" درخصوص تحولات جاری در عراق اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران از مطالبات و خواسته‌های مردم عراق که به روشنی در بیانیه‌ها و اظهارات مرجعیت دینی و همچنین عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق مورد تأکید قرار گرفته است، حمایت می‌کند.

"موسوی" با ابراز تاسف عمیق از وقایع اخیر عراق که منجر به کشته و زخمی شدن ده‌ها نفر و تخریب اموال عمومی و همچنین افزایش خشونت شده، افزود: اطمینان داریم دولت و ملت عراق و مرجعیت می‌توانند بر مشکلات فایق آمده و با یکپارچگی به آبادانی عراق مبادرت کنند.

سید "عباس موسوی" تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از زمان تشکیل عراق جدید همواره حامی دولت و ملت عراق بوده و در مقاطع حساس ظرفیت‌های خود را در اختیار کشور دوست، برادر و همسایه عراق قرار داده است.

برخی از استان های عراق در هفته های اخیر شاهد برگزاری تظاهرات در اعتراض به وضعیت نامناسب خدمات عمومی، نبود فرصت های شغلی و فساد اداری هستند اما این اعتراضات در روزهای اخیر به سمت خشونت رفته و ده‌ها کشته و زخمی داشته است.

تظاهرات در عراق در حالی همچنان ادامه دارد که  دولت این کشور طی یک ماه گذشته 4 بسته پیشنهادی با محوریت تامین مطالبه های معترضان ارائه کرده است.

شیخ "عبدالمهدی الکربلایی" نماینده آیت الله سیستانی مرجعیت عالی عراق  در کربلا روز جمعه با اشاره به اعتراضات اخیر در این کشور علیه فساد و ناکارآمدی، از تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی خواست به چارچوب مسالمت آمیز اعتراضات پایبند باشند و آن را با به بکارگیری خشونت به شورش و تخریب نکشانند. 

شیخ "عبدالمهدی الکربلایی"  هشدار داد، خشونت در تظاهرات زمینه را برای سوء استفاده طرف‌های خارجی فراهم می‌کند.

شواهد نشان می‌دهد  تظاهرات در عراق خودجوش نبوده و بیگانگان  در شکل گیری آن نقش داشته‌اند.

کلیدواژه