تلاش شورای همکاری خلیج فارس برای ایجاد «اتحاد اقتصادی» تا سال 2025
(last modified 1398-09-20T06:26:57+00:00 )
قوس 20, 1398 10:56 Asia/Kabul
  • تلاش شورای همکاری خلیج فارس برای ایجاد «اتحاد اقتصادی» تا سال 2025

شورای همکاری خلیج فارس در پایان چهلمین نشست خود، خواستار تلاش اعضا برای افزایش همکاری‌های همه جانبه و ایجاد «اتحاد اقتصادی» تا سال 2025 شد.

چهلمین نشست سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس روز سه‌شنبه در «ریاض» یایتخت عربستان سعودی برگزار شد و «عبداللطیف الزیانی» دبیرکل این شورا به قرائت بیانیه پایانی آن پرداخت.

با وجود تداوم اختلافات میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، اعضای این شورا در بیانیه پایانی بر لزوم وحدت  تأکید کرده  و خواستار فعال شدن  شراکت  و همکاری راهبردی  برای شکل گیری همپوشانی بیشتر نظامی و امنیتی شدند.

این تلاش شورای همکاری خلیج فارس درحالی صورت میگیرد که عربستان مصر، امارات و بحرین از ژوئن 2017  به دلیل همسو نبودن دوحه با سیاستهای ریاض، روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کرده و با اعمال تحریم، مرزهای زمینی - دریایی و هوایی خود را نیز به روی این کشور بستند.

در همین حال، تأکید بر ضرورت همکاری با کشورهای «دوست» و «شریک»برای مقابله با هرگونه تهدید احتمالی، همکاری برای رسیدن به وحدت اقتصادی و شهروندی واحد تا سال ۲۰۲۵  و تحقق امنیت غذایی  برای ارائه بهترین خدمات به شهروندان کشورهای عضو، از دیگر موارد مطرح شده در بیانیه پایانی نشست شورای همکاری خلیج فارس است.

چهلمین نشست سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس درحالی به کار خود پایان داد که سران کشورهای قطرو عمان  درآن حضور نداشتند و به نیابت از خود نمایندگانی را در سطح وزیر و نخست وزیر به  این نشست فرستادند.

کلیدواژه