واکنش ها به توافق عادی سازی روابط بحرین و امارات با رژیم صهیونیستی
(last modified Wed, 16 Sep 2020 07:30:32 GMT )
سنبله 26, 1399 12:00 Asia/Kabul
  •  واکنش ها به توافق عادی سازی روابط بحرین و امارات با رژیم صهیونیستی

گروههای فلسطینی اقدام امارات و بحرین برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را خیانت به ملت و آرمان فلسطین دانستند.

امارات و بحرین بعد از اعلام توافق سازش با رژیم اشغالگر قدس، سه شنبه شب در کاخ سفید، با حضور «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا و «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل، توافق عادی سازی روابط  امضاء کردند.

«حازم قاسم» سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) روز چهارشنبه در واکنش به امضای توافق سه‌شنبه ‌شب بحرین و امارات با رژیم صهیونیستی گفت، توافق امضاء شده هیچ گونه تأثیری در ادامه مبارزه ملت فلسطین در برابر رژیم اشغالگر ندارد و ملت فسطین بر مبارزه خود ضد اشغالگران صهیونیست تا دستیابی کامل به حق و حقوق خود اصرار دارد و با این توافقات برخورد خواهد کرد.

«صالح العاروری» نائب رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس نیز این توافق را یک اتفاق تأسف‌بار دانست و گفت، برخی رژیمها، مقدسات و اصول امت اسلامی را فدای منافع شخصی بی‌ارزش خود کردند که این منافع شخصی حمایت از ترامپ و نتانیاهو برای انتخابات آمریکا و رژیم صهیونیستی است.

تشکیلات خودگردان فلسطین در بیانیه ای تاکید کرد، صلح و ثبات در منطقه فقط زمانی محقق خواهد شد که اشغالگری پایان یابد و مردم فلسطین به حقوق خود برسند.درهمین حال، «اسماعیل هنیه» رییس دفتر سیاسی حماس  در گفت وگوی تلفنی با «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، گفت ملت فلسطین اجازه نخواهند داد پلی برای عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر باشد.

«صائب عریقات» دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) هم اعلام  کرد، آنچه در کاخ سفید اتفاق افتاد فروپاشی امنیت ملی عربی است و بدون تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس، منطقه روی صلح و ثبات را نخواهد دید.

مجلس ملی فلسطین نیز اعلام کرد، سازش با اسرائیل هرگز امنیت، ثبات و شکوفایی را برای منطقه به همراه نخواهد داشت و رژیم‌های سازشگر مسئول نتایج فاجعه بار آن برای آینده امت عربی هستند.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین تاکید کرد،ائتلاف میان کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی، تهدیدی برای هویت منطقه و آینده آن به شمار می رود، بنابراین همگان باید برای مبارزه با این توافقنامه ها به پا خیزند.

امضای توافقنامه عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر اسرائیل توسط امارات و بحرین، خشم گسترده فعالان و کاربران شبکه‌های اجتماعی را نیز برانگیخت.فعالان و کابران شبکه‌های اجتماعی در چند کشور عربی هشتگ‌های مختلفی از جمله # مردم- علیه - عادی سازی، # عادی‌سازی خیانت و # ضد عادی‌سازی را راه‌اندازی کردند. بسیاری از نخبگان رسانه‌ای و سیاسی در چند کشور عربی نیز با شرکت در این پویش‌های اینترنتی تاکید کردند، این توافقنامه چیزی جز تبلیغ برنامه انتخاباتی ترامپ و نتانیاهو  نیست و حاکمان امارات و بحرین راضی شده‌اند تا ابزاری برای اجرای آن باشند.همزمان با برگزاری مراسم امضای توافق عادی سازی روابط امارات و بحرین با اسرائیل جمع زیادی از مخالفان عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در مقابل کاخ سفید ضد اشغالگری اسرائیل و نادیده گرفته شدن حقوق فلسطینیان شعار سردادند.

کلیدواژه