معمار روابط محرمانه ریاض و تل آویو که بود؟
(last modified 1401-04-22T14:07:32+00:00 )
سرطان 22, 1401 18:37 Asia/Kabul
  • معمار روابط محرمانه ریاض و تل آویو که بود؟
    معمار روابط محرمانه ریاض و تل آویو که بود؟

روزنامه عبری هاآرتص فاش کرد: «بندر بن سلطان» سفیر سابق عربستان سعودی در ایالات متحده آمریکا، معمار روابط مخفی ریاض با تل آویو است.

به گزارش رادیو دری؛ رسانه‌های عبری زبان اخیرا از تلاش‌های بی‌وقفه و محرمانه ای برای به سرانجام رساندن پرونده عادی سازی روابط عربستان سعودی با رژیم صهیونیستی  پیش از سفر جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به منطقه خبر دادند.

روزنامه عبری هاآرتص امروز چهارشنبه درگزارشی نوشت، «بندر بن سلطان» رئیس سابق شورای امنیت ملی و سازمان اطلاعات عربستان سعودی سفیر سابق ریاض در آمریکا، سالها قبل با مقامات صهیونیست و سران موساد و به طور مخفیانه با ایهود اولمرت و بنیامین نتانیاهو نخست وزیران پیشین رژیم صهیونیستی دیدار کرده بود.

براساس این گزارش، سفرهای مقامات اسرائیلی و دیدار با بندر بن سلطان در جده تأثیرات شگرفی بر توسعه روابط ریاض و تل آویو داشته است.

این درحالی است که بندر بن سلطان سابقه ای پر از خیانت و توطئه علیه کشورهای عربی مانند تشویق به جنگ عراق را دارد.

بندر بن سلطان همچنین مدتها سفیر عربستان سعودی در واشنگتن بود و در این دوره روابط نزدیکی با خانواده بوش در زمینه هایی مانند نفت و صنایع جنگی ایجاد نمود.

درپی گسترش روابط تل آویو و ریاض، «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا قرار است پس از سفر امروز خود به فلسطین‌اشغالی و دیدار و گفت وگو با سردمداران رژیم صهیونیستی به عربستان‌سعودی برود.  

دلایل اهمیت سفر بایدن برای عربستان سعودی

سفر بایدن به ریاض؛ تایید عادی‌سازی روابط عربستان و رژیم اسرائیل   

کلیدواژه