میزان 19, 1401 14:32 Asia/Kabul
  • گزارش یک سازمان حقوق بشری از وضعیت زندان ها در عربستان
    گزارش یک سازمان حقوق بشری از وضعیت زندان ها در عربستان

یک سازمان حقوق بشری گزارشی تکان دهنده از وضعیت حقوق بشر در عربستان و موارد شکنجه جسمی و روحی علیه فعالان از جمله افراد محکوم به اعدام در زندانها و خانواده های آنها منتشر کرد.

به گزارش رادیو دری؛ سایت مخالف "سعودی لیکس" روز سه شنبه در گزارشی با اشاره به وضعیت ناگوار حقوق بشر و آزادی در عربستان سعودی به نقل از سازمان حقوق بشر عربستان مستقر در اروپا نوشت: براساس رصد این سازمان، شهروندان عربستانی از لحظه دستگیری تحت انواع شکنجه قرار می گیرند و این شکنجه ها با صدور احکام متوقف نمی شود، بلکه بد رفتاری ها پس از اجرای احکام ادامه می یابد و شامل حال خانواده های محکومان نیز می شود. 

بر اساس اعلام این سازمان حقوق بشری، عربستان سعودی انواع مختلفی از شکنجه‌های روحی و جسمی را علیه بازداشتی ها که بعدا" با مجازات اعدام روبرو می‌شوند، انجام می‌دهد و در زمان بازداشت با ضرب و شتم و زورگویی و تبعید که مدت آن در برخی موارد بسیار طولانی‌ است، مواجه می شوند. 

این سازمان حقوق بشری عربستان در اروپا استفاده از الگوهای شکنجه فیزیکی از جمله شوک الکتریکی، محرومیت از خواب، ضرب و شتم، کشیدن ناخن، آویزان کردن از پا و موارد دیگر را که با هدف مجبور کردن فرد بازداشت شده به اعتراف یا امضای اعترافنامه در مرحله بازجویی انجام می شود، مستند کرده است. 

در بین کسانی که با این نوع شکنجه ها مواجه شد، نوجوان «مصطفی الدرویش» است که در ژوئن ۲۰۲۱ اعدام شد و در آن هنگام با تهدید به محاکمه مجدد مجبور شد تا اعترافات خود را امضا کند.

در بسیاری از موارد، شکنجه منجر به معلولیت یا مصدومیت و درد دائمی و همچنین حالت اغما و از دست دادن هوشیاری می‌شود و در بسیاری از موارد، زندانی از حق درمان محروم است.

«محمد بن سلمان» از زمان به قدرت رسیدن به عنوان ولی‌عهد سعودی، دست به یک پاکسازی گسترده در داخل خاندان سعودی زده و هر فردی را که از جانب وی احساس خطر می‌کرد بازداشت و روانه زندان کرده است.

وضعیت زن در عربستان

آزار جنسی و اذیت زندانیان سیاسی در عربستان

کلیدواژه