درخواست بیش از ۱۷۰ سازمان حقوقی برای توقف فاجعه انسانی در یمن
(last modified 1401-11-06T12:42:04+00:00 )
دلو 06, 1401 17:12 Asia/Kabul
  • درخواست بیش از ۱۷۰ سازمان حقوقی برای توقف فاجعه انسانی در یمن
    درخواست بیش از ۱۷۰ سازمان حقوقی برای توقف فاجعه انسانی در یمن

بیش از ۱۷۰ سازمان و نهاد حقوق بشری بین‌المللی توقف فاجعه انسانی در یمن و پایان دادن به محاصره این کشور را خواستار شدند.

به گزارش رادیو دری، 172 سازمان و نهاد حقوق بشری بین المللی روز پنج شنبه با صدور بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی عمیق از وخامت اوضاع انسانی در یمن اعلام کردند،  این فاجعه انسانی بیش از 20 میلیون شهروند یمنی را با قحطی و مرگ  مواجه کرده و این  آمار روز به روز در حال افزایش است.

در بیانیه این سازمان ها آمده است: تشدید درد و رنج انسانی در یمن با قطع حقوق و دستمزدها و تداوم محدودیت های اعمال شده بر بنادر و فرودگاه‌ها همراه بوده است.

این سازمان‌های حقوق بشری در این بیانیه تاکید کردند: وجدان بشری نباید رنج مردم یمن را در اثر جنگ، بلای محاصره، گرسنگی، بیماری و مرگ نادیده بگیرد و لازم است به درخواست‌های انسانی بخش‌های حیاتی یمن به ویژه بخش بهداشت و درمان پاسخ داده شود.

سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری در این بیانیه از کشورهای عضو ائتلاف متجاوز به یمن خواستند تا حقوق کارکنان تمامی استان‌ها را به سرعت پرداخت و محاصره فرودگاه صنعا و بندر الحدیده را لغو کنند.

به دنبال رایزنی های سازمان ملل متحد و حسن نیت صنعا، 2 آوریل 2022 آتش بسی دو ماهه در یمن برقرار شد که پس از دو دوره تمدید دو ماهه در 2 اکتبر 2022 بدون دستیابی به توافقی جدید به پایان رسید.

از مهمترین مفاد آن ورود 18 کشتی حامل سوخت به بنادر الحدیده و اجازه دو پرواز رفت و برگشت هفتگی از فرودگاه صنعا بود، اما این آتش بس صدها بار توسط ائتلاف متجاوزان نقض شد.

عربستان‌‌ با حمایت آمریکا، امارات و چند کشور دیگر از مارس 2015 اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور کرده است.

تعداد قربانیان جنگ یمن به 11 هزار نفر رسیده است. بیش از دو میلیون کودک در یمن دچار سوء تغذیه هستند و بیش از هفده میلیون یمنی از جمله نه  میلیون کودک از کمبود آب، بهداشت و خدمات بهداشتی رنج می‌برند.

سازمان ملل: بحران یمن بدترین بحران انسانی در جهان است

سازمان ملل: یمن بدترین بحران انسانی در جهان را پشت سر می گذارد

کلیدواژه