جوزا 11, 1402 16:59 Asia/Kabul
  • اعلام نتایج نهایی انتخابات ترکیه ؛ اردوغان با ۵۲ درصد آرا رئیس جمهور ماند
    اعلام نتایج نهایی انتخابات ترکیه ؛ اردوغان با ۵۲ درصد آرا رئیس جمهور ماند

کمیسیون عالی انتخابات ترکیه نتیجه نهایی دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور را تأیید و به طور رسمی پیروزی رجب طیب اردوغان را با کسب ۵۲.۱۸ درصد آرا اعلام کرد.

به گزارش رادیو دری،طبق بیانیه این کمیسیون و بر اساس نتیجه نهایی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، رجب طیب اردوغان با کسب ۲۷ میلیون و ۸۳۴ هزار و ۵۸۹ رای معادل ۵۲.۱۸ درصد آرای مردم به عنوان رئیس جمهوری این کشور انتخاب شده است.

همچنین بر اساس اعلام کمیسیون عالی انتخابات ترکیه، در این انتخابات کمال قلیچداراوغلو با کسب ۲۵ میلیون و ۵۰۴ هزار و ۷۲۴ رای معادل ۴۷.۸۲ درصد آرای مردم از رقیب خود شکست خورده است.

احمد ینر رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه، میزان مشارکت مردمی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ترکیه را ۸۵.۷۲ درصد اعلام کرد و گفت: در این دور از انتخابات، در مجموع ۵۴ میلیون و ۲۳ هزار و ۶۰۱ نفر رای داده اند.

بر اساس اعلام رسانه های ترکیه، ۱۶ وزیر و حداقل سه معاون کابینه جدید دولت اردوغان روز شنبه یا یکشنبه هفته آینده معرفی می شوند که پس از ادای سوگند در مجلس فعالیت خود را آغاز می کنند.

چند روز پیش نتایج نهایی بیست و هشتمین دوره انتخابات پارلمانی ترکیه هم اعلام شد که بر اساس آن، ۲۶۸ نفر از حزب عدالت و توسعه، پنج نفر از حزب دوباره رفاه، ۵۰ نفر از حزب حرکت ملی، ۶۱ نفر از حزب چپ سبز، چهار نفر از حزب کارگران ترکیه، ۱۶۹ نفر حزب جمهوری خواه خلق و ۴۳ نفر نیز از حزب خوب به عنوان نماینده مردم به پارلمان راه یافتند.

نتایج انتخابات پارلمانی ترکیه نشان می دهد که ائتلاف جمهور(حامیان اردوغان) توانسته اند۴۹.۳۱ درصد آرا و ۳۲۳ کرسی مجلس این کشور را کسب کنند و اکثریت پارلمان را به دست گیرند.

دوراول انتخابات ریاست جمهوری ترکیه همزمان با انتخابات پارلمانی این کشور  ۱۴ ماه مِی ۲۰۲۳ برگزار شد، ولی به علت کسب نشدن حد نصاب ۵۰ درصد به اضافه یک رای از سوی نامزدهای شرکت کننده در انتخابات ریاست جمهوری ، انتخابات به دور دوم کشیده شد.

پیام تبریک رئیس جمهوری اسلامی ایران در پی پیروزی اردوغان

تبریک حکومت طالبان به اردوغان

کلیدواژه