جدی 22, 1402 11:22 Asia/Kabul

آمریکا و بریتانیا به بیش از ۱۲ نقطه از شمال و غرب یمن حمله کردند.

به گزارش‌ رادیو دری، بیش از ۱۲ سایت مورد استفاده نیروهای انصارالله در منطقه طخیه در صعده در شمال و شهرستان باجل در استان الحدیده در غرب یمن بامداد جمعه هدف حمله هوایی و دریایی آمریکا و بریتانیا قرار گرفت و طبق گزارش های اعلام شده پرواز جنگنده‌های آمریکایی و بریتانیایی در آسمان استان‌های الحدیده و صعده ادامه دارد.

در همین راستا، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «ما با همکاری با بریتانیا و با حمایت استرالیا، بحرین، کانادا و هلند حملات موفقیت‌آمیزی علیه چند هدف در یمن انجام دادیم.»

ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا نیز در اظهاراتی برای توجیه تجاوز نظامی به یمن گفت: نیروی هوایی سلطنتی حملات هدفمندی علیه تأسیسات نظامی یمن انجام داد؛ این حملات ضروری، محدود و متناسب برای دفاع از خود بود.

سی. ان. ان نیز گزارش داد که موشک‌های تاماهاوک از سکوهای هوایی، زمینی و زیرسطحی به سوی اهدافی شامل سامانه‌های راداری، سایت‌های شلیک، محل نگهداری پهپادها و سایت‌های پرواز، انبار موشک‌های بالستیک و کروز در یمن شلیک شدند.

در همین حال معاون اول استاندار صنعا بامداد جمعه در تشریح حملات تجاوزگرانه آمریکا و بریتانیا به صنعا گفت که این حملات تلفات جانی به همراه نداشته است.

در همین حال حملات بامداد آمریکا و بریتانیا با واکنش برخی کشور ها همراه بود، از جمله روسیه که در واکنش به حمله هوایی مشترک آمریکا و بریتانیا به یمن، از شورای امنیت سازمان ملل خواست جلسه فوری برگزار کند.️

آمریکا چندی پیش مدعی شد که یک ائتلافی دریایی شامل ۲۰ کشور برای مقابله با عملیات ارتش یمن در دریایی سرخ ایجاد کرده است؛ اما دیری نپایید که کشورهایی  همچون فرانسه، اسپانیا، ایتالیا و استرالیا این ائتلاف را ترک کرده و از تحویل کشتی‌های جنگی خود به فرماندهی آمریکا خودداری کردند.

این ائتلاف دریایی با پاسخ سرد از سوی کشورهای منطقه همچون عربستان سعودی و امارات متحده عربی نیز روبرو  شد و به تازگی مصر نیز از پیوستن به این ائتلاف سر باز زده است.

حملات ارتش یمن در دریای سرخ از روز ۱۹ نوامبر آغاز شده و جنبش انصارالله یمن اعلام کرده تا زمان توقف حملات اسرائیل در غزه تداوم خواهد داشت.

جنبش انصار الله یمن: حمله آمریکا به مواضع "حشد الشعبی" حمله به ملت عراق است

کلیدواژه