مذاکرات آتش بس به دلیل پایبند نبودن رژیم صهیونیستی و حامیانش به تعهدات و معیارها شکست می خورد
(last modified 1403-05-20T13:39:23+00:00 )
اسد 20, 1403 18:09 Asia/Kabul
  • مذاکرات آتش بس به دلیل پایبند نبودن رژیم صهیونیستی و حامیانش به تعهدات و معیارها شکست می خورد

کارشناس سیاسی-فرهنگی افغان تاکید کرد: پایبند نبودن رژیم صهیونیستی و حامیانش به تعهدات و معیارها و ادامه جنایات این رژیم مذاکرات آتش بس و صلح را با شکست مواجه می کند.

حجت الاسلام سید جواد وحیدی رئیس بنیاد فرهنگی-اجتماعی افغانستانی های مقیم ایران در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری اظهار کرد: غربی ها و حامیان رژیم صهیونیستی از یک طرف خواستار مذاکرات آتش بس و صلح بین رژیم صهیونیستی و مجاهدان فلسطینی می شوند و از طرف دیگر به رژیم خونخوار اسرائیل که تمام قواعد را زیر پا گذاشته و به جنایات خود ادامه می دهد سلاح ارسال می کنند.

وی یاد آور شد: جنایت جدید صهیونیست ها در یک مدرسه هم که در آن غیر نظامیان پناه گرفته بودند یکصد شهید برجای گذاشت، این جنایت در مقابل چشمان جامعه جهانی و امت اسلامی رخ داد. رژیم صهیونیستی اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس را هم که مصونیت دیپلماتیک داشت در یک کشور دیگر به شهادت رساند و این نشان می دهد که این رژیم و حامیانش به تعهدات پایبند نیستند و آن ها را زیر پا می گذارند.

وحیدی گفت: اکنون که چهل هزار نفر از مردم غزه شهید شده اند، تعداد بیشتری مجروح شده اند و خانه ها، تاسیسات و زیرساخت های غزه ویران شده یک آتش بس چند روزه که در قبال آن تمام اسیران صهیونیست آزاد شوند دردی را دوا نمی کند ضمن اینکه به همین آتش بس چند روزه هم اعتمادی نیست و تضمینی برای آن وجود ندارد زیرا سازمان ملل متحد، شورای امنیت این سازمان و کشورهای حامی رژیم صهیونیستی نمی توانند آن را ضمانت کنند.

این کارشناس افغان بیان کرد که آن ها فقط پشت تریبون ها خواستار آتش بس می شوند اما هیچ اقدام عملی برای اینکه جلو جنایت آفرینی های این رژیم را بگیرند یا آن را تحریم تسلیحاتی کنند انجام نمی شود بلکه برعکس این روزها که صحبت از انتقام شهادت اسماعیل هنیه در تهران است ناوهای امریکایی در مدیترانه و جنگنده های امریکایی در منطقه حضور پیدا کرده و علناً اعلام می کنند که برای دفاع از رژیم صهیونیستی حاضر شده اند.

به گفته وحیدی وقتی تعهد و تضمینی وجود ندارد آتش بس بی معنی است، اگر قرار است آتش بس برقرار شود باید دائمی باشد، تمام نیروهای اشغالگر غزه را ترک کنند، حماس به عنوان نماینده مردم فلسطین که در غزه حاکم بوده دوباره حاکم شود و تبادل اسرا هم انجام شود. همچنان جامعه بین المللی و کشورهای منطقه برای اجرای آتش بس تضمین عملی بدهند.

این کارشناس افغان اظهار کرد: با وضعیتی که اکنون در غزه حاکم است بعید به نظر می رسد که مذاکرات در مورد آتش بس به جایی برسد زیرا نیروهای مقاومت آتش بسی را که در آن خون شهدا در نظر گرفته نشود نخواهند پذیرفت. علت شکست مذاکرات آتش بس و صلح نیز خود رژیم صهیونیستی است زیرا به هیچ تعهدی پایبند نیست، از یک طرف پشت میز مذاکره می نشیند و از طرف دیگر جنایت کرده و یکی از رهبران مقاومت را ترور می کند.  

وی در مورد تاکید جمهوری اسلامی ایران بر پاسخ به ترور اسماعیل هنیه و اینکه این پاسخ ارتباطی به بحث آتش بس در غزه ندارد، عنوان کرد: رژیم صهیونیستی به استقلال و حاکمیت ایران تجاوز کرده و حتی اگر در غزه و لبنان اتفاقی نمی افتاد طبق قوانین بین المللی حق پاسخگویی ایران محفوظ بود چنانکه در بیانیه سازمان همکاری اسلامی هم بر این موضوع تاکید شده است.

 

کلیدواژه