اذعان مقام های ترکیه به حل بحران سوریه با حضور اسد        
(last modified Sat, 21 Jan 2017 08:03:54 GMT )
دلو 02, 1395 12:33 Asia/Kabul
  •  اذعان مقام های ترکیه به  حل بحران سوریه با  حضور اسد        

" محمد شمشیک " معاون نخست وزیر ترکیه می گوید : حل بحران سوریه بدون حضور " بشار اسد " رئیس جمهوری این کشور ، در شرایط کنونی ، امری غیرممکن است .

" محمد شمشیک " با اذعان به اینکه وضعیت کنونی در منطقه تغییر کرده است ، تصریح کرد : ترکیه نمی تواند بر حل بحران سوریه بدون حضور شخص بشار اسد اصرار کند .

اذعان مقام های دولت آنکارا بر حل بحران سوریه با مشارکت بشار اسد رئیس جمهوری قانونی این کشور ، در حالی است که ، دولت ترکیه بارها با حمایت از گروه های تروریستی از جمله جبهه النصره و داعش ، حل بحران در سوریه را صرفا" به خروج " بشار اسد " از قدرت مشروط کرده بود .

به این ترتیب ، موضع جدید را باید عقب نشینی مقام های دولت آنکارا از مواضع پیشین ترکیه تلقی کرد. این نخستین بار نیست که ، مقام های دولت آنکارا مواضع این چنینی  در قبال دولت قانونی بشار اسد در سوریه اتخاذ می کنند . به عنوان مثال ، در سفر عذرخواهی رئیس جمهوری ترکیه به روسیه در ماه اوت سال گذشته میلادی ، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به همتای روس خود وعده داده بود که ، دولت تحت امرش مسائل سوریه را با مشارکت شخص بشار اسد رئیس جمهوری این کشور پیگیری کند .

اما مدتی بعد ، مقام های دولت ترکیه از این وعده عدول کرده و بار دیگر به سیاست های پیشین در قبال سوریه بازگشته اند . با این پیشینه ، باید گفت : با توجه به در پیش بودن گفتگوهای صلح سوریه در آستانه ، احتمال دارد مقام های دولت آنکارا با طرح مسائل صلح جویانه بار دیگر در پی خرید وقت و زمان باشند . قرار است ، مذاکرت صلح سوریه روز دوشنبه آینده ( 23 ژانویه ) در آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شود . محور مذاکرات تلاش برای  احیای مذاکرات سوری - سوری برای حل بحران این کشور اعلام شده است .

در همین ارتباط ، " مولود چاووش اوغلو " وزیر امور خارجه ترکیه نیز در گفتگو با روزنامه واشنگتن پست ، هدف از مذاکرات صلح سوریه در قزاقستان را تثبیت آتش بس و مشارکت طرف های سوری در مذاکرات مستیقم دولت و مخالفان اعلام کرد . 

اعلام این مواضع  نشان دهنده آن است که ، حل مشکلات داخلی سوریه صرفا" با گفتگوهای دولت و مخالفان امکان پذیر است . مداخلات غیر سازنده  ترکیه ، آمریکا و برخی  دولت های اروپایی و کشورهای عرب  منطقه را باید علت اصلی طولانی شدن درگیری های داخلی سوریه و منطقه ای شدن این درگیری ها قلمداد کرد .

در این زمینه ، " رابرت فیسک " روزنامه نگار و تحلیلگر انگلیسی در پی سفر اردوغان به روسیه ، با انتشار مقاله ای نوشت : دولت ترکیه ازبرخی میلیونرهای حوزه خلیج فارس پول و سلاح برای شعله ور کردن جنگ داخلی در سوریه و قاچاق " داعشی‌ها " ، " القاعده " و " جبهه النصره " یا " فتح الشام " یا با هر عنوان دیگری دریافت می کند . در نتیجه اتخاذ این سیاست نادرست و غیراصولی ترکیه ، تاکنون ده ها هزار تن از مردم بی گناه و غیرنظامی سوریه جان خود را از دست داده اند . در عین حال ، باید گفت : ناامنی های جاری در ترکیه ، نتیجه همین مداخلات خارجی بویژه مداخله دولت آنکارا در امور داخلی سوریه است .