تاکید روسیه برای حل بحران سوریه
(last modified Wed, 25 Jan 2017 14:04:07 GMT )
دلو 06, 1395 18:34 Asia/Kabul
  • تاکید روسیه برای حل بحران سوریه

وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرد که مسکو مصمم است همکاری‌ها با آنکارا و تهران را به منظور حل مسائل فوری در سوریه افزایش دهد.

به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه تأکید کرد، «به دلیل تلاش‌های هماهنگ که در ابتدا از طریق نهادهای نظامی انجام شد، آزادسازی حلب از دست گروههای تروریستی محقق و سپس آتش‌بس بر اساس توافق 9 جدی 1395 اعمال شد».

وزیر امور خارجه روسیه درباره پیش‌نویس متن قانون اساسی جدید سوریه نیز گفت: « پیش‌نویس این قانون در آستانه توزیع شده است و برای تهیه آن نیز تلاش شده تا تمام مسائل مد نظر معارضان، دولت و دیگر کشورهای منطقه لحاظ شود».

لاوروف در بخش دیگری از اظهاراتش به روابط روسیه و آمریکا پرداخت و گفت، مسکو خواستار عادی‌سازی روابط با واشنگتن است و مواضع روسیه با رویکرد «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا در حمایت از احیای روابط میان دو کشور همسو است.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین به موضوع روابط با اتحادیه اروپا اشاره کرد و گفت، روسیه هرگز مایل به فروپاشی اتحادیه اروپا نبوده است ومی‌خواهد شاهد اتحادیه اروپایی مستحکم، متحد و مستقل باشد.

دیپلمات ارشد روسیه گفت، مسکو همچنین می‌خواهد اکثر کشورهای اروپایی از سلطه گروه کوچکی که در حال ترویج روسیه‌هراسی هستند خارج شوند.

لاوروف درباره ناتو نیز گفت، مسکو اقدامات دوسویه‌ای را برای مقابله با گام‌های ناتو با هدف تغییر اوضاع سیاسی و نظامی در اروپا، شامل تقویت قوای نظامی در نزدیکی مرزهای روسیه و استقرار سامانه‌های موشکی آمریکا در جهان اتخاذ کرده است.

وزیر امور خارجه روسیه  درباره روابط مسکو-توکیو گفت سیاست خارجی روسیه در آسیا تغییری نخواهد کرد و سفر ماه گذشته ولادیمیر پوتین رییس جمهوری این کشور به ژاپن به معنای بوجود آمدن تغییر در سیاست مسکو در آسیا نیست.

 لاوروف افزود روسیه از شکل گیری روابطی منصفانه و صادقانه بین واشنگتن، مسکو و پکن حمایت می کند.

 

کلیدواژه