گزارش‌خبری؛ شمارش معکوس برای اعلام آزادسازی کامل موصل از اشغال داعش
(last modified 1396-04-16T11:24:42+00:00 )
سرطان 16, 1396 15:54 Asia/Kabul
  • گزارش‌خبری؛ شمارش معکوس برای اعلام آزادسازی کامل موصل از اشغال داعش

نیروهای مشترک عراقی وارد منطقه «الشهوانی» شده‌اند تا دیگر محله‌های باقیمانده از بخش قدیمی موصل را نیز از اشغال گروه تروریستی داعش آزاد کنند.

به گزارش شبکه تلویزیونی العالم؛ نیروهای عراقی همچنان به دنبال تروریست‌های باقیمانده در مناطق مختلفی همچون محله‌های «المیدان» و «الشهوانی» و «باب الشط» در کرانه‌‌های رودخانه دجله در بخش قدیمی غرب موصل هستند.

در همین حال؛ نیروهای عراقی روز جمعه موفق شدند منطقه «امام غربی» در «القیاره» واقع در غرب موصل را محاصره کنند. شبکه خبری لبنانی المیادین گزارش داد در این منطقه ۲۰ عامل انتحاری داعش حضور دارند.

یک منبع رسانه‌ای عراقی هم گزارش داد فرماندهان میدانی در انتظار اعلام رسمی آزادسازی کامل موصل توسط «حیدر العبادی»، فرمانده کل نیروهای مسلح و نخست وزیر عراق هستند.

فرماندهی عملیات مشترک نیروهای عراقی، اما اعلام کرده است یگان‌های مشترک عراقی همچنان در محله «التحریر»، بخش قدیمی موصل در حال پیشروی هستند و عملیات برای آزادسازی حتی چند وجب از خاک موصل و تا رسیدن به آب‌های رودخانه دجله، ادامه خواهد داشت. 

شبکه تلویزیونی العالم گزارش داد چند روز و شاید هم تنها چند ساعت باقی مانده است تا نیروهای عراقی اعلام کنند که موصل را به طور کامل آزاد کرده‌اند، زیرا نیروهای مشترک عراقی پیشروی‌های خود را در همه محورها برای آزادسازی بخش‌های باقیمانده از بخش قدیمی موصل ادامه می‌دهند.

همزمان؛ نیروهای پلیس نینوا با هماهنگی و پشتیبانی جنگنده‌های ارتش عراق، برقراری امنیت رودخانه دجله را به عهده دارند؛ به طوری که تروریست‌هایی را که از خطوط مقدم مناطق درگیری با شنا در عرض رودخانه یا عبور با قایق‌های کوچک می‌گریزند، شکار می‌کنند.

به گفته «محمد الخضری» سخنگوی وزارت دفاع عراق، برخی تروریست‌های داعشی در مناطق مجاور رود دجله که منطقه‌ای پر از نیزار است، مخفی شده‌اند،  اما محل اختفای تروریست‌ها در حال شناسایی است.

همچنین نیروهای مسلح عراق از آغاز نبردها در بخش غربی شهر موصل تاکنون ده‌ها دستگاه خودرو را که داعش آنها را بمب‌گذاری کرده بود، کشف و توقیف کرده‌اند. به گفته یکی از فرماندهان محلی سازمان پلیس مرکزی عراق،  داعش این خودروها را برای انفجار آماده کرده بود، اما نیروهای عراقی با سرعت عمل خود، دشمن را غافلگیر کردند و داعش نتوانست این خودروها را منفجر کرد.

به موازات عملیات نظامی در محور غرب موصل، نیروهای امنیتی عراق توانستند خانواده‌های آواره گروگان گرفته شده را از دست تروریست‌های داعش نجات دهند.  این خانواده‌های عراقی علاوه بر مشکلات امنیتی از درد و رنج گرسنگی و کمبود مواد غذایی در زندانی که گروه تروریستی برای آنان درست کرده بود، رنج می‌بردند.

کلیدواژه