امارات:‌ تلاش های میانجیگرانه کویت برای حل بحران عربی نتیجه نخواهد داد
(last modified 1396-04-27T06:14:48+00:00 )
سرطان 27, 1396 10:44 Asia/Kabul
  •  امارات:‌ تلاش های میانجیگرانه کویت برای حل بحران عربی نتیجه نخواهد داد

«انور قرقاش» وزیر مشاور در امورخارجه امارات دوشنبه شب مدعی شد: تلاش های میانجیگرانه کویت برای حل بحران عربی بدون تغییر رویکرد سیاسی قطر، نتیجه نخواهد داد.

به گزارش ایرنا، قرقاش با ادعای اینکه دولت قطر باید به دشمنی و ایجاد تنش در منطقه پایان دهد، افزود: هرگونه راه حل سیاسی با دوحه باید دارای ساز و کار نظارتی و تضمینی باشد.

وزیر مشاور در امورخارجه امارات همچنین از آنکارا خواست تا در قبال بحران ایجاد شده میان عربستان و همپیمانانش(مصر، امارات و بحرین) با قطر موضع بی طرفانه و عقلانی داشته باشد.

اظهارات قرقاش خطاب به ترکیه در حالی است که «خالد العطیه» وزیر دفاع قطر  دوشنبه شب در خصوص درخواست کشورهای چهارگانه برای تعطیلی پایگاه نظامی ترکیه در خاک قطر به عنوان پیش شرط از سرگیری روابط با این کشور گفت: هیچ کشوری حق ندارد از ما بخواهد که پایگاه نظامی ترکیه را در خاک کشورمان ببندیم.

عربستان و همپیمانانش (مصر، امارات و بحرین)، 15 جوزای سال روان در بیانیه‌های جداگانه قطع روابط دیپلماتیک خود را با قطر اعلام و تحریم هایی علیه این کشور وضع کردند.

این چهار کشور، قطر را به همسو نبودن با جریان عربی به رهبری ریاض متهم کرده‌اند.

چهار کشور عربی محاصره کننده قطر همچنین 2 سرطان گذشته فهرست 13 گانه‌ای از درخواست‌ها را به قطر تحویل دادند و اعلام کردند عادی شدن روابط با دوحه منوط به عملی شدن همه این خواسته‌ها است.

مهمترین شروطی که عربستان و همپیمانانش برای قطر تعیین کردند شامل قطع روابط دیپلماتیک این کشور با ایران و حزب‌الله، تعطیلی کامل شبکه الجزیره و برچیدن پایگاه نظامی ترکیه در خاک قطر است. دوحه با تمامی این شروط مخالفت کرده است.

 

کلیدواژه