درخواست منطقه کردستان از آیت الله سیستانی
(last modified Sun, 22 Oct 2017 05:14:38 GMT )
میزان 30, 1396 09:44 Asia/Kabul
  •  درخواست منطقه کردستان از آیت الله سیستانی

پس از درگیریهای سنگین میان نیروهای عراقی و نیروهای پیشمرگه کرد در دوروز گذشته در کرکوک، فرمانده نیروهای پیشمرگه با ارسال نامه ای به مرجع عالیقدر شیعیان عراق، مداخله آیت ‏الله سیستانی برای جلوگیری از «خونریزی» در این کشور را خواستار شد.

«سیروان بارزانی» در این نامه که شنبه شب منتشر شد، تلویحا بغداد را به عدم پایبندی به شعارهای انسانی متهم و ادعا کرد، منطقه کردستان عراق خواستار مداخله قوی شما (آیت الله سیستانی) برای جلوگیری از ریخته شدن خون و ویرانی روابط تاریخی و مشترک میان شیعه و کرد است.

درخواست روز شنبه سیروان بارزانی برای مداخله آیت الله سیستانی، درحالی است که از زمان برگزاری همه پرسی غیر قانونی و زمزمه مقامات اربیل برای جدایی، تاکنون دو بار نمایندگان رسمی آیت الله سیستانی در قالب خطبه های نماز جمعه شهر کربلاء، ضمن غیر قابل قبول خواندن هر گونه رویکرد  جدایی طلبی و تشکیل دولت قومیتی در بخشی از خاک عراق، بر حل اختلافات درچارجوب قانون اساسی و تمکین مقامات منطقه کردستان عراق به قانون اساسی این کشور تاکید کرده اند.

«حیدر العبادی»  نخست‌وزیر عراق یکشنبه شب گذشته پس از پایان ضرب الاجل 72 ساعته برای عقب‌نشینی نیروهای پیشمرگه‌ کرد از کرکوک، بر حسب وظایفی که قانون اساسی و مصوبات پارلمان عراق و دادگاه فدرال این کشور برای وی تعیین کرده است دستور آغاز عملیات برای کنترل نیروهای عراقی بر کرکوک و بازپس گیری چاه های نفت این کشور را صادر کرد.

نیروهای عراقی توانستند روز دوشنبه کنترل کرکوک را به دست بگیرند.

«العبادی» به نیروهای عراقی دستور داده بود تا حد امکان از بروز درگیری خودداری و از جان شهروندان عراقی ساکن کرکوک محافظت کنند. در حالی که  نیروهای حامی «مسعود بارزانی»، اعلام کرده بودند "هرگز" از  کرکوکِ نفت‌خیز عقب نشینی نخواهند کرد.

نیروهای پیشمرگه منطقه  کُردستان عراق در ژوئن 2014 با استفاده از ناامنی و هرج و مرجی که به علت حملات گروه تروریستی داعش در عراق به وجود آمده بود، بخش‌هایی از استان کرکوک از جمله چاه های نفت این استان را به صورت غیرقانونی تحت کنترل خود درآوردند.

حضور غیرقانونی نیروهای پیشمرگه کُردستان عراق در کرکوک در حالی بود که برگزاری همه‌پرسی  جدایی در منطقه کردستان عراق، تنش ها میان بغداد و اربیل را دوچندان کرده است.

همه پرسی جدایی با وجود مخالفت جهانی و واکنش تند دولت عراق روز دوشنبه 25 سپتامبر  به اصرار «مسعود بارزانی» برگزار شد. این اقدام بارزانی نقض قانون اساسی عراق است.  سازمان ملل، کشورهای منطقه، اروپا و آمریکا این اقدام «بارزانی» را محکوم و بر حفظ وحدت و تمامیت ارضی عراق تاکید کرده اند.