بوریس جانسون: دسترسی سریع بشردوستانه به بندر الحدیده و فرودگاه صنعا ضروری است
(last modified 1396-09-03T05:38:28+00:00 )
قوس 03, 1396 10:08 Asia/Kabul
  • بوریس جانسون: دسترسی سریع بشردوستانه به بندر الحدیده و فرودگاه صنعا ضروری است

وضعیت فاجعه‌بار انسانی در یمن بر اثر ادامه حملات و محاصره یمن از سوی رژیم سعودی حتی صدای متحدان عربستان از جمله بریتانیا را نیز درآورد.

به گزارش رادیو دری،وزیر امور خارجه بریتانیا بامداد جمعه در توییتر از گفتگوی تلفنی خود با «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی، در خصوص وضعیت اضطراری انسانی در یمن خبر داد.

«بوریس جانسون» خاطر نشان کرد در این گفتگوی تلفنی تاکید کرده است ورود کمک های بشردوستانه به بندر الحدیده و بازگشایی فرودگاه صنعا به روی هواپیماهای سازمان ملل متحد ضروری است.

جانسون افزود بدون ورود کمک های بشردوستانه به سراسر یمن، نمی توان از وقوع قحطی در این کشور جلوگیری کرد.

این هشدارها در هفته‌های اخیر به نهادهای بین المللی از جمله سازمان ملل هم کشیده شده است.

با وجود گذشت یک روز از وعده عربستان برای بازگشایی بندر الحُدیده در غرب یمن و فرودگاه بین‌المللی صنعاء بر روی کمک‌های بشردوستانه، مرزهای یمن همچنان بسته است.

رژیم سعودی روز چهارشنبه وعده داده بود بندر الحدیده و فرودگاه صنعا را  از ساعت 12 روز پنجشنبه بر روی کمک‌های بشردوستانه خواهد گشود.

رژیم سعودی پیشتر نیز بارها اعلام کرده بود محاصره برخی بنادر و فرودگاه های یمن را لغو می کند اما هربار در این خصوص کارشکنی کرده است.

عربستان‌‌ با حمایت آمریکا از حوت 1393 به یمن حمله و همزمان این کشور را محاصره زمینی، دریایی و هوایی کرده است. 

جنگ‌افروزی عربستان در یمن تاکنون به کشته و زخمی شدن ده‌ها هزار نفر و آوارگی میلیون ها یمنی منجر شده است.  یمن همچنین بر اثر این تجاوز با کمبود شدید مواد غذایی، دارویی و شیوع بیماری های مختلف مواجه شده است.