بیانیه پایانی اجلاس وزیران خارجه ایران، روسیه و ترکیه در آستانه قزاقستان
(last modified 1396-12-25T09:42:44+00:00 )
حوت 25, 1396 14:12 Asia/Kabul
  • بیانیه پایانی اجلاس وزیران خارجه ایران، روسیه و ترکیه در آستانه قزاقستان

وزیران امور خارجه ایران، روسیه و ترکیه سه کشور ضامن آتش بس در سوریه امروز (جمعه) در بیانیه پایانی اجلاس آستانه پایتخت قزاقستان، بر ادامه تلاش ها برای حل بحران سوریه تاکیدکردند.

به گزارش ایرنا، «محمد جواد ظریف»، «سرگئی لاوروف»، « مولود چاووش‌اوغلو»  وزیران امور خارجه ایران، روسیه و ترکیه در این بیانیه، ادامه تعامل موثر بین همه طرف‌های درگیر در سوریه و پرهیز از فرقه‌ گرایی را خواستار شدند.

در این بیانیه ضمن قدردانی ازتلاش‌های جمعی در مبارزه با تروریسم بویژه با گروه تروریستی داعش، بر ایجاد شرایط مطلوب برای آغاز فرایند سیاسی حل بحران سوریه، تعهد به استقلال، حاکمیت، وحدت و تمامیت ارضی سوریه و بر عدم وجود راه‌حل نظامی برای حل بحران این کشور تاکید شد.

وزیران خارجه کشورهای ایران، روسیه و ترکیه در این بیانیه بر تداوم اجرای مفاد توافقات مربوط به مناطق کاهش تنش و ادامه همکاری برای ریشه‌کنی تمام گروه‌های تروریستی از جمله داعش و جبهه النصره و جلوگیری از انتقال آنها به سایر مناطق و کشورها هم تاکید کردند.

این بیانیه همچنین ارسال سریع کمک‌های بشردوستانه به مناطق درگیری و اجتناب از نقض آتش‌بس را خواستار شده است.

وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه در مورد برگزاری نشست سه‌جانبه آتی در 4 آوریل 2018 (15 حمل 1397) در ترکیه توافق کردند.

مذاکرات آستانه از ژانویه 2017 با ابتکار جمهوری اسلامی ایران و همکاری روسیه و ترکیه، با هدف برقراری صلح در سوریه آغاز شده است.

نتیجه اصلی این مذاکرات، ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه بوده است.

بحران در سوریه از سال 2011 با تهاجم گسترده گروه‎های تروریستی مورد حمایت عربستان، آمریکا و متحدانشان برای تغییر معادلات منطقه به نفع رژیم صهیونیستی آغاز شده است که با پیشروی ارتش سوریه و نیروهای مقاومت، این کشور پس از سال‌ها پایداری در آستانه پیروزی کامل در برابر تروریسم قرار دارد. 

کلیدواژه