بمباران شیمیایی حلبچه عراق در مارس 1988 در سکوت مدعیان حقوق بشر
(last modified 1396-12-26T08:15:44+00:00 )
حوت 26, 1396 12:45 Asia/Kabul
  • بمباران شیمیایی حلبچه عراق در مارس 1988 در سکوت مدعیان حقوق بشر

سرکنسول ایران در اربیل عراق، تاکید کرد: بمباران شیمیایی حلبچه با حمایت برخی قدرت‌ها و سکوت غمبار مدعیان حقوق بشری و مجامع بین‌المللی همراه بود.

شهر حلبچه Halabja در منطقه کردستان عراق نزدیک مرز ایران، در ۲۵ حوت ۱۳۶۶ برابر با 15 مارس 1988، هدف بمباران شیمیایی ارتش رژیم بعث عراق قرار گرفت که نزدیک به پنج هزار نفر جان خود را از دست دادند.

«مرتضی عبادی» روز شنبه به مناسبت سی و سومین سالروز بمباران شیمیایی حلبچه از سوی رژیم بعث عراق در یادداشتی نوشت: گرامیداشت پنج هزار شهید و بیش از ده هزار مجروح حلبچه فرصتی است تا ضمن تلاش برای تحقق جهانی خلع سلاح شیمیایی، مسوولیت حقوقی و اخلاقی جامعه بین المللی در جبران بخش ناچیزی از صدمات مصدومان شیمیایی یادآوری شود.

سرکنسول ایران در اربیل عراق، با بیان اینکه این واقعه تاسف بار هرگز به فراموشی سپرده نخواهد شد، تصریح کرد: منع  تولید و کاربرد سلاح های کشتار جمعی از جمله سلاح شیمیایی یکی از سیاست های اصولی جمهوری اسلامی ایران است و ِلذا ضمن محکومت کاربرد این قبیل تسلیحات ، حذف آن از زرادخانه های نظامی کشورها را  ضروری می‌داند.

نخستین حمله شیمیایی عراق به ایران در  جدی 1359 اتفاق افتاد؛ از آن تاریخ تا پایان جنگ، نیروهای رژیم صدام بیش از ۳۵۰۰ بار بمباران شیمیایی، افزون بر یکصد هزار ایرانی را در شهرها و مناطق مرزی و نیز در جبهه‌های جنگ تحمیلی شهید و مصدوم کردند. 

با وجود تصویب معاهدات منع  تولید و استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی،  اما هنوز برخی کشورها از جمله آمریکا به تعهدات خود مطابق با کنوانسیون‌ها پایبند نیستند.

کلیدواژه