ثور 18, 1397 08:10 Asia/Kabul
  •  پیروزی محور مقاومت باکسب 67 کرسی از 128 کرسی مجلس لبنان

وزیر کشور لبنان نتایج انتخابات پارلمانی این کشور و ترکیب مجلس نمایندگان را که بر اساس آن « 67 نفر از 128 » نمایندگان راه یافته به مجلس از حزب الله لبنان و هم پیمانان حزب الله لبنان هستند اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، براساس اعلام «نهاد مشنوق »  وزیر کشور لبنان، ائتلاف جنبش حزب الله وجنبش امل با 29 نماینده ، فراکسیون لبنان قوی (وابسته به میشل عون رئیس جمهور) 29 نماینده، جریان المستقبل 20 نماینده، حزب سوسیالیست 9 نماینده و دیگر احزاب با 27 نماینده پیروز فهرست های مختلف انتخاباتی در لبنان شدند. 

لازم به ذکر است در بیان نتیجه انتخابات، حوزه اول انتخاباتی شمال ( عمار) استثناء شده است، اما بر اساس نتیجه به دست آمده در این حوزه دو نماینده از جریان ملی آزاد ، چهار نماینده از جریان المستقبل و یک نماینده از القوات اللبنانیه به پارلمان راه یافته اند.

همچنین بر اساس نتیجه نهایی در حوزه انتخابیه بقاع مرکزی، حزب الله و هم پیمانانش دو نماینده، از فهرست لبنان قوی دو نماینده و از فهرست جریان المستقبل یک نماینده به پارلمان راه یافتند.

وزارت کشور لبنان، میزان مشارکت در این انتخابات را حدود 50 درصد اعلام کرد.

سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان یک روز پس از برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور در سخنرانی خود، این انتخابات را دستاورد بزرگ ملی برای لبنان توصیف کرد.

سعد الحریری نخست وزیر لبنان نیز در اولین سخنرانی پس از برگزاری انتخابات پارلمانی در این کشور، گفت: جریان المستقبل به آنچه در انتخابات پارلمانی امیدوار بود، نرسید.انتخابات پارلمانی لبنان روز یکشنبه 16 ثور  در 15 حوزه انتخابیه این کشور برگزار شد.

در این انتخابات 583 نامزد در قالب 77 لیست برای تصاحب 128 کرسی حضور داشتند. این انتخابات در شرایطی برگزار شد که نمایندگان فعلی پارلمان در سال 2009 یعنی 9 سال قبل به پارلمان راه یافته بودند و در واقع انتخابات کنونی با پنج سال تاخیر برگزار شد.

 

کلیدواژه