تلاش حکیم و صدر برای تشکیل دولت فرافرقه ای
(last modified 1397-02-28T04:59:47+00:00 )
ثور 28, 1397 09:29 Asia/Kabul
  •  تلاش حکیم و صدر برای تشکیل دولت فرافرقه ای

«عمار الحکیم» رئیس جریان حکمت ملی و رهبر ائتلاف انتخاباتی الحکمه و «مقتدی صدر» رئیس گروه صدر و حامی ائتلاف انتخاباتی «سائرون» پس از دیدار در نجف ، در کنفرانس خبری مشترک از توافق بر سر گفتگو با سایر ائتلاف ها برای تشکیل دولتی «فرا فرقه‌ای» خبر دادند.

به گزارش العالم، «مقتدی صدر» که ائتلاف مورد حمایت او در انتخابات پارلمانی عراق، بیشترین کرسیهای پارلمان را کسب کرده  است ، پنجشنبه شب بر تشکیل دولتی «دموکراتیک و تکنوکرات » در عراق تاکید کرد.

«عمار الحکیم» نیز در این کنفرانس خبری، رویکرد دولت آینده  عراق را فرافرقه ای عنوان و اظهار کرد:  تشکیل دولتی قوی و بدور از مسائل طائفه ای، تنها راه پاسخ به خواست شهروندان و ارائه خدمات لازم به همگان است.

وی همچنین افزود: دو ائتلاف سائرون و الحکمه با سایر ائتلاف های پیروز در انتخابات برای تشکیل دولت آینده گفتگو خواهند کرد.

 در انتخابات پارلمانی عراق ، ائتلاف  سائرون (مقتدی صدر) 54 کرسی، الفتح (هادی العامری) 47 کرسی، النصر (حیدر العبادی) 43 کرسی، دولت قانون (نوری المالکی) 25 کرسی، الوطنیه (ایاد علاوی) 22 کرسی و جریان حکمت (سید عمار حکیم) 19 کرسی و القرار (اسامه النجیفی) 13 کرسی پارلمان را کسب کردند.

چهارمین دوره انتخابات پارلمانی عراق با حضور 27 ائتلاف انتخاباتی و 205 حزب و جریان سیاسی در 22 ثور برگزار شد و در مجموع در 88 فهرست انتخاباتی برای تصدی  329 کرسی پارلمان رقابت کردند.

این نخستین انتخابات پساداعش در عراق بود و 44.5 درصد مردم در آن شرکت کردند.

 

کلیدواژه