واکنش شورای امنیت به جنایت عربستان در صعده یمن
(last modified Sat, 11 Aug 2018 06:44:40 GMT )
اسد 20, 1397 11:14 Asia/Kabul
  • واکنش شورای امنیت به جنایت عربستان در صعده یمن

شورای امنیت سازمان ملل متحد بر ضرورت انجام تحقیقات معتبر و شفاف درباره جنایت هولناکی که رژیم سعودی با کشتار ده‌ها دانش‌آموز در استان صعده یمن مرتکب شد، تاکید کرد.

5 کشور بولیوی، پرو، سوئد، لهستان و هلند، اعضای غیردائم شورای امنیت سازمان ملل  بررسی جنایت اخیر عربستان سعودی‌ در یمن را خواستار شدند.

کارین پییرس Karen Pierce نماینده بریتانیا در سازمان ملل متحد گفت: اعضای شورای امنیت نگرانی خود را در مورد این حمله و دیگر حملات در یمن ابراز کرده و خواستار تحقیق شفاف و سالم در این زمینه شدند.

"آنتونیو گوترش" دبیرکل سازمان ملل متحد نیز با محکوم کردن حمله روز پنجشنبه جنگنده های ائتلاف سعودی به اتوبوس حامل کودکان در استان صعده یمن، خواستار تحقیق فوری و مستقل درباره این جنایت هولناک شد.

صندوق کودکان ملل متحد(یونیسف) هم جنایت ائتلاف سعودی در هدف قراردادن اتوبوس حامل دانش‌آموزان یمنی را وحشتناک توصیف و خطاب به اعضای شورای امنیت تأکید کرد: «کشتار کودکان یمنی کافیست».

هنریتا فورHenrietta H. Fore، مدیر اجرایی صندوق کودکان سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای، اعلام کرد که حمله وحشتناک به اتوبوس حامل دانش‌آموزان یمنی در شهر صعده یمن، که منجر به کشته شدن شماری از کودکان یمنی شد، نقطه ضعفی در این جنگ وحشیانه است.در این بیانیه از کشورهای ائتلاف و قدرت‌های بزرگ این ائتلاف خواسته شده که به این مصیبت بزرگ علیه کودکان یمن پایان دهند.

هنریتا فور در این بیانیه با اشاره به این که از آغاز جنگ ائتلاف علیه یمن از مارس ۲۰۱۵ تاکنون نزدیک به ۲۴۰۰ کودک کشته و ۳۶۰۰ نفر زخمی شده‌اند و شمار زیادی از مدارس، بیمارستان‌ها و زیربناهای اساسی هدف قرار گرفته‌اند، اعلام کرد: صندوق کودکان سازمان ملل بارها بر حمایت از حقوق کودکان و احتراق به حقوق بشر بین‌المللی تأکید کرده است.

شماری از سازمان های حقوق بشری بین المللی نیز متوقف شدن فروش تسلیحات بریتانیا به عربستان سعودی و امارات به ویژه پس از کشته شدن ده ها تن از غیر نظامیان از جمله دهها کودک را در حملات هوایی به استان صعده یمن خواستار شدند.

کریس ناینم  Chris Nineham نائب رئیس ائتلاف « جنگ را متوقف کنید » گفت باید سکوت رسمی بریتانیا در قبال مسائلی که در یمن روی می دهد، شکسته شود.

ناینم افزود، بریتانیا باید در سیاست های خارجی خود تغییراتی اعمال کند، زیرا موضوع فقط به جنگ در یمن و حمایت کشورهای غربی از عربستان مربوط نیست، بلکه به ماشین جنگی اسرائیل هم مربوط است. بریتانیا باید سکوت رسمی خود را در قبال دیکتاتوری که جنگ را در یمن رهبری می کند و در بریتانیا از وی به گرمی استقبال شد، بشکند.»

وزارت بهداشت یمن اعلام کرد، براثر حمله روز پنج شنبه جنگنده های ائتلاف متجاوزان به سرکردگی عربستان به اتوبوس حامل کودکان یمنی در شهر «ضحیان» استان صعده، 50 نفر کشته و 77 تن  زخمی شدند. 

کلیدواژه