ضربات موشکی یمن به مواضع ائتلاف متجاوز سعودی
(last modified 1397-05-31T09:22:40+00:00 )
اسد 31, 1397 13:52 Asia/Kabul
  • ضربات موشکی یمن به مواضع ائتلاف متجاوز سعودی

یگان موشکی ارتش و کمیته های مردمی یمن اعلام کرد با یک فروند موشک بالستیک کوتاه برد بومی مقر عملیات متجاوزان سعودی - اماراتی را در ساحل غربی یمن هدف قرار داده است.

منابع یمنی اعلام کردند این موشک با دقت به هدف اصابت کرده است. ائتلاف متجاوز سعودی جهت تحت فشار قرار دادن مردم یمن جهت تسلیم در برابر این ائتلاف از اواسط ژوئن گذشته با تشدید تحرکات نظامی ، حملات گسترده‌ای را برای اشغال بندر الحدیده، غرب یمن آغاز کرده است. اما  ائتلاف متجاوز سعودی که از همراهی های لجستیکی دولت های غربی در حمله به این بندر استراتژیک برخوردار بود در همان روزهای آغازین عملیات بر اثر مقاومت یمن دچار شکست سنگین و متحمل  تلفات بالایی شد که این روند همچنان ادامه یافته  است. دچار شدن ائتلاف متجاوزسعودی  به چنین سرنوشتی در حالی بود که این ائتلاف اعلام کرده بود که ظرف مدت چند روز این بندر را تحت سیطره و کنترل خود در خواهد آورد. این شکست و ناکامی عربستان و حامیانش درحالی رقم خورد که در سطح کلان نیز اطلاعات به دست آمده نشان می داد که آمریکا، انگلیس، عربستان و امارات برای سیطره بر ساحل غربی یمن به توافق رسیدند. هدف از این توافق توطئه آمیز تسلط بر تنگه استراتژیک «باب المندب» و کنترل نیروهای ائتلاف سعودی بر شهر بندری «الحدیده» بوده است. این ادعای پوچ و توافقات پشت پرده در همان ابتدای حمله نظامی عربستان‌‌ به یمن نیز مطرح شد و قرار بود که ظرف  مدت چند هفته  از آغاز تجاوز نظامی به یمن این کشور را تحت اشغال خود در آورند. در قالب چنین اهداف سراب گونه ای بود که  عربستان در مارس 2015 در چارچوب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده ای را علیه یمن، آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن عوامل خود یعنی عبدربه منصور هادی، رئیس جمهوری مستعفی این کشور به قدرت، به اهداف و زیاده خواهی های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند. این درحالی است که رژیم سعودی و متحدانش تا کنون به دلیل مقاومت مردم یمن نتوانسته‌اند به اهداف سیاسی خود در این کشور یعنی به قدرت رساندن دست نشاندگان خود  برسند. در بعد نظامی نیز با طولانی شدن روند جنگ عملا" این جنگ جنبه فرسایشی یافته است و در حالی  وارد چهارمین سال خود شده است که تمامی گزارش ها در خصوص این جنگ  فرو رفتن بیش  از بیش ائتلاف سعودی در باتلاق خود ساخته و ناکامی دولتهای غربی در نجات  این ائتلاف متجاوز از مهلکه را نشان می دهد. نیروهای مردمی یمن با اتکاء به توان داخلی و ساخت موشک‌های مختلف همزمان با شروع حملات عربستان سعودی به یمن در پاسخ به جنایت‌های سعودی مواضع نظامی عربستان را در مناطق مختلف این کشور حتی نزدیک ریاض با موشک هدف قرار می دهند. این استراتژی یمنی ها به تغییر بیش از پیش معادلات به نفع آنان و ناکامی کامل ائتلاف متجاوز سعودی انجامیده است .

"سامح عسکر"، تحلیل گر سیاسی مصر در مصاحبه با روزنامه الوطن گفت : آل سعود در جنگ علیه مردم مظلوم یمن از نظر سیاسی - نظامی و اخلاقی شکست خورده است. عربستان و حامیان وعواملش ناباورانه ناکامی های خود در عربستان را نظاره گر هستند برای  تحت الشعاع قرار دادن ناکامی هایشان بر شدت حملات به مردم یمن و کشتار کودکان و زنان و سالخوردگان یمنی افزوده اند و با تشدید محاصره یمن اوضاع مصیبت باری را برای مردم یمن رقم زده اند. این تحولات اتخاذ تصمیمات و اقدامات فوری سازمانهای بین المللی جهت بازداشتن ائتلاف سعودی از جنایاتش علیه مردم یمن را ضروری تر کرده است.     

کلیدواژه