رئیس ائتلاف «الفتح» عراق: دولت دست نشانده آمریکا در عراق دو ماهه سرنگون می شود
(last modified 1397-06-09T06:38:33+00:00 )
سنبله 09, 1397 11:08 Asia/Kabul
  • رئیس ائتلاف «الفتح» عراق: دولت دست نشانده آمریکا در عراق دو ماهه سرنگون می شود

رئیس ائتلاف‌ انتخاباتی «الفتح» عراق روز پنجشنبه در دیدار «برت مک‌گورک»، Brett McGurk نماینده ویژه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در ائتلاف به اصطلاح بین المللی ضد داعش تصریح کرد؛ هرگونه تلاش واشنگتن برای دخالت در تشکیل دولت آتی عراق با واکنش شدید عراقی‌ها مواجه خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، «هادی العامری» تصریح کرد؛ عراقی ها هرگونه دولتی را که آمریکا در عراق تشکیل دهد، مزدور می‌دانند و ظرف دو ماه آن را سرنگون خواهند کرد.

از زمان برگزاری انتخابات پارلمانی عراق تاکنون «برت مک‌گورک» تلاش بسیاری کرده است با رهبران سیاسی و روسای احزاب عراق دیدار و با آنها درخصوص تشکیل دولت جدید  رایزنی کند.

گروه‌های سیاسی در عراق اعلام کرده اند، نماینده ترامپ تلاش می کند با فشار و تهدید دولتی همسو با واشنگتن در عراق تشکیل شود.

این امر موجب اعتراض بسیاری از شخصیت ها عراقی شده است.

در همین حال؛ هزاران نفر از مردم عراق روز چهارشنبه با برگزاری تجمع اعتراضی در بغداد دخالت‌های آمریکا در تشکیل دولت عراق را محکوم کردند.

انتخابات پارلمانی عراق، 12 ژوئن 2018  (22 جوزا) برگزار شد؛ با این حال ائتلاف‌های انتخاباتی تاکنون برای تشکیل فراکسیون اکثریت که مقدمه ای برای انتخاب نخست وزیر جدید است، به توافق نرسیده‌اند.

بر اساس نتایج نهایی انتخابات پارلمانی عراق ائتلاف های سائرون (مقتدی صدر) با 54 کرسی، الفتح (هادی العامری) با 47 کرسی، النصر (حیدر العبادی) با 43 کرسی، دولت قانون (نوری المالکی) با 25 کرسی، الوطنیه (ایاد علاوی) با 22 کرسی، جریان حکمت (سید عمار حکیم) با 19 کرسی و القرار (اسامه النجیفی) با 13 کرسی، بیشترین سهم را از پارلمان آینده عراق از آن خود کردند.