الجزیره منتشر کرد؛ نتایج اولیه بازرسی از منزل سرکنسول سعودی در استانبول
(last modified 1397-07-26T05:08:09+00:00 )
میزان 26, 1397 09:38 Asia/Kabul
  • الجزیره منتشر کرد؛ نتایج اولیه بازرسی از منزل سرکنسول سعودی در استانبول

شبکه الجزیره قطر چهارشنبه شب به نقل از منبعی در دادستانی ترکیه نوشت، نمونه‌های پزشکی به دست آمده از خانه سرکنسول سعودی در استانبول با نمونه‌های به دست‌آمده از کنسولگری مطابقت دارد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، الجزیره اعلام کرد شواهد به دست آمده از خانه «محمد العتیبی»، سرکنسول عربستان در شهر استانبول ترکیه نشان می‌دهد، وی در جریان قتل «جمال خاشقجی» نویسنده و روزنامه نگار منتقد رژیم سعودی بوده است. 

این منبع همچنین به الجزیره گفته است ترکیه از آمریکا خواسته نمونه خون «خاشقجی» را در اختیار آنکارا و تیم حقیقت یاب قرار دهد.

هنوز نتایج تحقیقات تیم حقیقت یاب ترکیه از بازرسی به عمل آمده از منزل سرکنسول سعودی کاملا منتشر نشده است.

این تیم بعد از فشارهای زیاد ترکیه و جامعه بین الملل به سعودی‌ها، عصر چهارشنبه موفق شد وارد محل سکونت «محمد العتیبی» شود.

خاشقجی سه شنبه 2 اکتبر (10 میزان) پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه ناپدید شد.

رسانه ها چند روز بعد گزارش دادند، «خاشقجی» در داخل کنسولگری عربستان به قتل رسیده و جسدش به خارج از کنسولگری منتقل شده است.

سازمان عفو بین الملل در واکنش به اخبار قتل «خاشقجی» در بیانیه ای اعلام کرد، قتل «جمال خاشقجی» به این معنی است که منتقدان حتی در خارج از عربستان نیز امنیت جانی ندارند.

جامعه بین الملل خواستار روشنگری و پاسخ صریح «ریاض» در این رابطه شده است.

نام  «خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد رژیم سعودی در فهرست افراد بازداشتی و تحت تعقیب رژیم سعودی قرار داشت.  وی از بیم دستگیر شدن در خارج از عربستان زندگی می کرد.

روزنامه بریتانیایی گاردین  سه شنبه 9 اکتبر (17 میزان) در گزارشی اعلام کرد روند تحولات عربستان در سال های اخیر از یک الگوی واضح پیروی می کند؛ از زمانی که «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان شده است، ریاض  هرگونه مخالفتی را صرفنظر از آنکه از سوی چه کسی باشد به طرز وحشیانه سرکوب می کند.