آتش بس در الحدیده یمن آغاز شد
(last modified Tue, 18 Dec 2018 04:42:04 GMT )
قوس 27, 1397 09:12 Asia/Kabul
  • آتش بس در الحدیده یمن آغاز شد

آتش‌بس مورد توافق در سوئد میان گروه‌های یمنی از ساعت 00:01 بامداد سه‌شنبه به وقت محلی (ساعت 00:31 بامداد به وقت تهران) در شهر بندری الحدیده، غرب این کشور آغاز شد.

به گزارش ایرنا،  «مارتین گریفیتس» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور یمن بامداد سه شنبه با اعلام این خبر خاطرنشان کرد کمیته هماهنگی درخصوص اجرای آتش بس کار خود را آغاز کرده است.

این در حالی است که جنگنده های ائتلاف متجاوز سعودی روز دوشنبه در آستانه آغاز اجرای آتش‌بس، سه مرتبه منطقه الضحی در استان الحدیده را بمباران کردند.

در همین حال، محمد علی الحوثی رئیس کمیته عالی انقلاب یمن از برقراری آتش بس در الحدیده استقبال کرد.

بندر الحدیده اصلی ترین مسیر ارسال کمک های بشردوستانه به یمن است.

چهارمین دور مذاکرات صلح یمن از 15 قوس با حضور طرف‌های یمنی به ریاست «مارتین گریفیتس» Martin Griffiths نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور یمن در استکهلم سوئد آغاز شد و روز پنجشنبه 22 قوس با توافق درباره آتش‌بس در الحدیده، غرب یمن به کار خود پایان  داد.

تاکنون چندین بار برای پایان دادن به جنگ یمن تحرکاتی صورت گرفته اما هر بار با کارشکنی عربستان و متحدانش به بن بست رسیده است.

عربستان‌‌ با حمایت آمریکا، امارات و چند کشور دیگر از مارس 2015 اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور کرده است. جنگ‌افروزی عربستان و متحدانش در یمن تاکنون به کشته شدن بیش از چهارده هزار یمنی، زخمی شدن ده‌ها هزار نفر و آوارگی میلیون‌ها یمنی منجر شده است.

تجاوز نظامی عربستان همچنین کشور فقیر یمن را با کمبود شدید مواد غذایی و دارویی مواجه کرده است.