خروج نیروهای یمنی از بنادر این کشور، نشان از پایبندی به توافق سوئد است
(last modified 1398-02-23T10:07:55+00:00 )
ثور 23, 1398 14:37 Asia/Kabul
  • خروج نیروهای یمنی از بنادر این کشور، نشان از پایبندی به توافق سوئد است

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران خروج نیروهای نظامی دولت نجات ملی یمن از سه بندر "الحدیده"، "راس عیسی"و "الصلیف" را اقدامی سازنده و در چارچوب توافق استکهلم سوئد عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، «سیدعباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه گفت: اقدام نیروهای نظامی دولت نجات ملی یمن از یک سو نشانگر عزم و پایبندی آنان به گفت وگو و اجرای تعهدات خود و از سویی دیگر بیانگر کارشکنی و پایبند نبودن ائتلاف سعودی به توافق استکهلم سوئد است.

موسوی با تاکید مجدد بر حمایت ایران از توافق استکهلم، اجرای آن را مقدمه ای برای دستیابی به راه حل سیاسی جامع و نهایی برای یمن برشمرد و با توجه به مانع تراشی های فراوان نیروهای مورد حمایت ائتلاف سعودی - اماراتی اظهار کرد: سازمان ملل متحد و کشورهای تاثیرگذار باید با تحت فشار قراردادن ائتلاف از آنان بخواهند به تعهدات خود پایبند باشند و کارشکنی های خود را در متوقف کردن اجرای توافق استکهلم کنار بگذارند.

چهارمین دور مذاکرات صلح یمن دسامبر 2018 با حضور طرف‌های یمنی به همراه نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن در استکهلم سوئد برگزار شد؛ دو طرف در زمینه آتش‌بس در شهر و بندر الحدیده، رسیدگی به وضعیت انسانی شهر «تعز» Taiz، تبادل اسیران و بازگشایی فرودگاه بین‌المللی صنعا به توافق رسیدند.

این توافق تاکنون با کارشکنی طرف وابسته به ائتلاف متجاوز سعودی هنوز به نتیجه ای نرسیده است.

 

کلیدواژه