گاردین: عربستان به دنبال گریز از اتهام نقض حقوق بشر و جنایت جنگی در یمن است
(last modified 1395-07-10T05:41:39+00:00 )
میزان 10, 1395 10:11 Asia/Kabul
  • کشتار غیرنظامیان در یمن توسط رژیم ال سعود
    کشتار غیرنظامیان در یمن توسط رژیم ال سعود

روزنامه گاردین روز جمعه در گزارشی نوشت: عربستان در قبال جلوگیری از اعزام کمیته مستقل حقیقت یاب به یمن، مجبور به پذیرش بازرسان سازمان ملل برای تهیه گزارشی از مصادیق نقض حقوق بشر در این کشور شد.

روزنامه گاردین با تاکید بر اینکه ریاض به دنبال گریز از اتهام جنایت جنگی در یمن است، نوشت: ریاض ازخطر اعزام کمیته مستقل حقیقت یاب به یمن جان سالم به در برد، اما مجبور شد بپذیرد که بازرسان سازمان ملل مصادیق نقض حقوق بشر در این کشور را گزارش دهند.

به نوشته این روزنامه انگلیسی ، قطعنامه روز پنجشنبه شورای حقوق بشر در ژنو که پشت درهای بشته صادر شد، یک ناکامی در مقابل پاسخگو نبودن عربستان است.

گاردین می افزاید: نتیجه نشست شورای حقوق بشر نشان می دهد که عربستان مصمم است تا از اتهام حملات گسترده ای که از ماه حمل سال گذشته در یمن به راه انداخت و مورد انتقاد بسیاری قرار گرفته است،بگریزد.

روزنامه گاردین در ادامه نوشت: "سید احمد الوداعی"، مدیر مرکز حقوق بشر و دموکراسی بحرین می گوید: برخی از اعضاء نهاد شورای حقوق بشر سازمان ملل که در درگیری های یمن نقش دارند، تلاش کردند تا دستورالعمل سازمان ملل را تحریف کنند؛ این ناکامی دیگری از سوی یک دستگاه برجسته مدافع حقوق بشر است که به طور وقیحانه ای عضویت عربستان ، یکی از وحشیانه ترین دولت های جهان را در این نهاد بین المللی پذیرفت تا اکنون این گونه قطعنامه صادر کند.

گفتنی است؛ دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر در سازمان ملل متحد پیشتر با اشاره به کشته شدن افراد غیر نظامیان در یمن ، ادامه این وضعیت را "عمیقا نگران کننده" توصیف کرده بود.

براساس گزارش سازمان ملل ، از زمان شروع حملات هوایی عربستان و متحدانش علیه یمن درماه حمل سال 1394 بیش از 10 هزار نفردر یمن کشته شده اند که بیش از 3 هزار و 800 نفرشان غیرنظامی بوده اند.

 

کلیدواژه