حوت 19, 1399 18:59 Asia/Kabul
  • مرحله سوم آزمایش واکسن کوبایی کرونا آغاز شد
    مرحله سوم آزمایش واکسن کوبایی کرونا آغاز شد

مرحله سوم کارآزمایی‌ بالینی واکسن کوبایی سوبرانا۰۲ علیه کووید۱۹، امروز /سه شنبه/ در بیش از ۳۰ مرکز بهداشتی هاوانا آغاز شد.

موسسه تحقیقاتی فینلای به عنوان مسئول برنامه تولید واکسن سوبرانا ۰۲، در شبکه شخصی خود از طریق توئیتر این خبر را منتشر کرد.

«داگمار گارسیا» مدیر موسسه فینلای در این زمینه گفت: به دلیل تعداد زیاد داوطلبان (۴۴ هزار و ۱۰ نفر) و دستیابی به نتایج مطلوب در آزمایش‌های انسانی مراحل قبل، مرحله سوم آزمایش سوبرانا۰۲ علیه ویروس کرونا، در تاریخ واکسیناسیون کوبا بسیار مهم و بی سابقه است.

واکسن سوبرانا۰۲ جزء ۲۴ واکسن جهانی در حال تولید است که امروز به گروه ۱۶ واکسنی که در مرحله سوم کارآزمایی بالینی هستند، پیوسته است.

کوبا و ایران پیش از این در چارچوب همکاری های مشترک در زمینه آزمایش های بالینی واکسن سوبرانا ۲ توافق کردند در صورت موفقیت آمیز بودن مرحله دوم، مرحله سوم کارآزمایی های بالینی در تهران انجام پذیرد.

سوبرانا۲ با گذر از دو مرحله کارآزمایی بالینی، وارد مرحله سوم شد که طی آن بر روی ۱۵۰ هزار نفر داوطلب در کوبا و ایران آزمایش خواهد شد. مکزیک نیز در حال مذاکره با کوبا برای مشارکت در مرحله سوم آزمایش هاست.

سوبرانا۲ واکسن مبتنی بر پروتئین بوده که حاوی بخشی از ویروس کروناست و باید سه دوز از آن  در فواصل دو هفته ای تزریق شود.

این دارو برخلاف مدرنا و فایزر نیاز به نگهداری در دمای انجماد ندارد و این یکی از مزایای این واکسن برای کشورهایی است که تجهیزات کافی برای منجمد نگهداشتن آنها را ندارند.

کلیدواژه