جدی 11, 1400 17:51 Asia/Kabul
  • تلاش برای ساخت واکسن مادام‌العمر کووید-۱۹ در ژاپن
    تلاش برای ساخت واکسن مادام‌العمر کووید-۱۹ در ژاپن

ژاپن در حال ساخت واکسنی است که بدن انسان را در مقابل کووید 19 ایمنی دائم ببخشد.

به گزارش رادیو دری، محققان موسسه علوم پزشکی "توکیو متروپولیتن" در حال کار بر روی ساخت واکسنی برای مقابله با بیماری کووید-۱۹ هستند که  در برابر ویروس "SARS-CoV-۲" مصونیت همیشگی و دائمی ایجاد می‌کند و در دمای اتاق نیز قابل نگهداری و جابجایی است.

در تولید این واکسن که به همت  "میچینوری کوهارا"(Michinori Kohara) و تیم محققان او ساخته می‌شود، از روش ساخت موفق‌ترین واکسن‌های مورد استفاده در تاریخ بهره  گیری می شود که واکسن آبله از آن جمله است.

پیش بینی می شود  مرحله اول و دوم آزمایش ‌بالینی این واکسن در سال ۲۰۲۳ آغاز شود و در صورت موفقیت این واکسن ممکن است از سال ۲۰۲۴ به صورت تجاری در دسترس باشد.

این تیم از سویه‌ای از ویروس استفاده می‌کند که باعث بیماری نمی‌شود، اما می‌تواند آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده قدرتمندی را با تنها یک دوز تولید کند و  باعث ایجاد ایمنی سلولی قدرتمندی  شود که محافظت طولانی‌مدت ارائه می‌کند.

 آزمایش‌های انجام‌ شده روی موش‌ها نشان داده است که موش‌های واکسینه‌شده سطوح آنتی‌بادی بالایی را برای بیش از ۲۰ ماه برابر با میانگین عمرشان حفظ کردند.

همچنین در این آزمایش ها وقتی دو دوز به فاصله سه هفته از یکدیگر تزریق شد، آنتی بادی‌های خنثی کننده ۱۰ برابر افزایش یافت.

"کوهارا" می گوید که این واکسن در مقایسه با سایر واکسن‌هایی که مجوز استفاده اضطراری دریافت کرده‌اند عوارض جانبی کمتری نشان داده است.

وی ادعا کرد که سویه غیر بیماری‌زای مورد استفاده در طراحی این واکسن قادر به تکثیر در پستانداران نیست و عوارض جانبی کمتری ایجاد می‌کند.

محققان این واکسن را در برابر چهار سویه نگران کننده از ویروس کرونا که تاکنون شیوع یافته‌است، آزمایش کردند و دریافتند که در برابر آنها موثر عمل می‌کند.

"کوهارا"  افزود: این واکسن را می‌توان در دمای اتاق نگهداری کرد که حمل و نقل و تزریق آن را در کشورهای در حال توسعه با آب و هوای گرمسیری آسان می‌کند.

واکسن مشترک ایران و کوبا می‌تواند یکی از موفق ترین واکسن‌های دنیا باشد

 

کلیدواژه