دلو 04, 1400 14:59 Asia/Kabul
  • پزشک ایرانی عنوان مخترع برتر سال ۲۰۲۱ جهان را کسب کرد
    پزشک ایرانی عنوان مخترع برتر سال ۲۰۲۱ جهان را کسب کرد

پزشک و پژوهشگر ایرانی از سوی آژانس تخصصی مالکیت‌های معنوی سازمان ملل متحد (WIPO) به عنوان برترین مخترع جهان در سال ۲۰۲۱ شناخته شد.

به گزارش ایرنا، حامد میلانی که در ماه های اخیر با اختراع های خود توانست چندین مدال از مسابقات مختلف جهانی اختراعات کسب کند با ساخت نسل جدید رآکتورهای فوق پیشرفته تولید برق در فضاپیماها موفق شد عنوان برترین اختراع سال ۲۰۲۱ را از میان ۸۰۰ طرح برگزیده از سوی سازمان جهانی مالکیتهای معنوی کسب کند.نو بودن طرح، قابلیت تجاریسازی و تولید در مقیاس فراوان و مصارف کاربردی از مهمترین معیارهای انتخاب اختراع برتر سازمان جهانی مالکیتهای معنوی (WIPO) محسوب میشود.طرح سیستم رآکتوری فوق پیشرفته تولید برق در فضاپیماها برای نخستین بار در دنیا طراحی و ساخته شده است که با استفاده از تکنولوژی سلولهای سوختی میکروبی، پلاستیک را به بیوالکتریسیته تبدیل میکند.میزان تولید زباله در طول یک ماموریت فضایی، سالانه حدود ۲۵۰۰ کیلوگرم است. مبحث بازیافت زباله در فضا همواره از روشهای مورد توجه اخیر بود که با این اختراع پزشک و مخترع جوان ایرانی برای نخستین بار در دنیا سیستم راکتوری فوق پیشرفته ای طراحی شد که علاوه بر بازیافت، قادر به تبدیل آن به منبعی برای تامین برق در سفینه های فضایی است.

بازیافت در فضا و استفاده مجدد از کل یا همان مقدار جرمی که به فضا پرتاب میشود، کلیدی برای سفرهای فضایی طولانی مدت پایدار است.

میلانی پیش از این نیز موفق به کسب ۴ مدال طلا و نقره مسابقات جهانی اختراعات در کشورهای ترکیه، لهستان، کره جنوبی و هندوستان شد.

کلیدواژه