اسد 29, 1401 09:45 Asia/Kabul
  • آبله میمون با آبله مرغان چه فرقی می کند؟
    آبله میمون با آبله مرغان چه فرقی می کند؟

در پی شیوع بیماری آبله میمون در کشورهای مختلف جهان، سوالات بسیاری درباره ماهیت این بیماری در بین مردم مطرح می شود که یکی از رایج ترین آنها تفاوت آن با بیماری آبله مرغان است.

به گزارش رادیو دری؛ معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص تفاوت آبله مرغان با آبله میمونی گفته است: بیماری آبله میمونی ناشی از ویروس‌های پاکسویرید است در حالی که منشاء آبله مرغان از ویروس‌های تبخال است.

دکتر سید محمد علوی افزود: از نظر اپیدمیولوژی نیز آبله مرغان سریع انتشار می‌یابد و به شدت واگیردار است، به گونه‌ای که بیش از ۸۵ درصد موارد تماس، در صورت ایمن نبودن به آن مبتلا می‌شوند.

وی اضافه کرد: این در حالی است که سرعت انتقال آبله میمون کمتر است و بیشتر از طریق تماس نزدیک پوستی منتقل می‌شود.

این پزشک ایرانی تاکید کرد: افراد بدون علامت و افرادی که در دوره کمون(پنهان) بیماری هستند نیز بیماری آبله میمونی را به دیگران منتقل نمی‌کنند.

دکتر سید محمد علوی افزود:  باید توجه شود که بیماری آبله میمون به صورت دو مرحله‌ای ظاهر می‌شود که در مرحله نخست علائمی مانند سرماخوردگی یا آنفلوآنزا از جمله تب، عضله درد، خستگی، سردرد و کوفتگی بروز پیدا می‌کنند.

وی اظهار کرد: علامت ویژه ابتلا به آبله میمون در این مرحله، بزرگ شدن غدد لنفاوی است که این علامت در مبتلایان به آبله مرغان بروز پیدا نمی‌کند.

اعلام وضعیت اضطراری برای شیوع آبله میمون

کلیدواژه